vrijdag 1 december 2006

I lovve ze Nepal !! zer ies no better kuntrie !!!!!!!!!!!!!!!!

1 december 2006 8:00 uur

Ik heb al 2 kopjes koffie op. Met de nieuwe Senseo kun je de hoeveelheid instellen. Klein, middel en groot. Eerst de midel maar is genomen. Lekker bakkie maar niet sterk genoeg. Vroeger, in Nederland toen ik nog niet z’n modern apparaat had, deed ik 2 pads in de machine en drukte op 1 kopje. Lekker. Dus nu maar eens de kleinstand geprobeerd met 1 pad. Lekker !! Ikke erg blij.

Gisteren:
Ik wilde nog vertellen dat het guesthouse vol zit. Twee Nederlandse studenten komen zich voor stellen. “Dus jij bent de nieuwe vrijwilliger van het Swarga huis?”, “Hoi, ik ben Rick, het zit toch een beetje anders, maar dat leg ik zo wel uit”. Wij naar boven, terras op. Zij = Hanne & Hij = Egbert.
Hanne is hier al 3mnd. en heeft enkele weken als vrijwiligster in het kindertehuis gewerkt. Leuke meid +/- 20 en vlot gebekt. Egbert is hier vanaf maandag en vind het allemaal prachtig. Egbert heeft een stuk Hollandse kaas en Pijnenburg koek meegenomen waar Hanne van zit te smullen.

Ik heb intussen kennis gemaakt met François & vriendin: ”I lovve ze Nepal !! zer ies no better kuntrie” , “Mais, bien sûr” zeg ik. Ik heb gelijk door dat het Fransen zijn. Had je op school maar op moeten letten!
Maar onze Offie kwam weer aanschuiven zodat ik geen letter van dit alles kon typen. Hij had eergisteren en gisteren op bed gelegen. Beetje grieperig. Ik geef hem een strip Ibuprofen en zeg dat hij er onmiddelijk 2 in moet nemen. Hij kijkt mij aan met een blik : ja papa!
En toen.... ging m’n GSM. Door de nummerherkenning zie ik onmiddelijk dat het René is. Die René, jullie weten wel, die mij op slinkse wijze 1100 rupees had afgepakt, dacht natuurlijk : dat ga ik nog eens doen. Nou; je moet een ezel niet 2 maal met dezelfde steen slaan. ( Nepalees spreekwoord ) Dus ik neem heeeeeeeel cool op!...........“met mij”

Het was een fijn gesprek. Lekker bijkletsen en het is toch anders dan chatten. Ik ben niet zo’n mailer zegt ie, ik ben meer een beller. Houden zo, maatje, het is fijn je stem te horen. En Patrice vind ik ook een leuk wijf!!!!

Op advies van René ben ik een restaurantje ingedoken en heb een lekkere pint genomen. Toen ik terug thuis kwam stond Shyam mij op te wachten, het was al over tienen. Heel Bhaktapur loopt dan leeg. Men staat hier +/- 6:00 op en gaat om 10 a 11:00 uur slapen. Shyam vraagt de normale beleefdheids vragen en of ik nog iets wil. “Why not, I like a beer ,please”. “Yes, sir, very good, sir, basnoos”,
Spreek uit basnoes – gaat u zitten aub. Shyam brengt bier, “dhanya bata” zeg ik. Spreek uit danjee bath. Dank u wel.

Ik probeer aan informatie te komen betreffende het toerisme. Ik wil toch iets in die sector gaan doen. “Shyam, how many tourist have visited Bhaktapur this year?”. Het befaamde hoofdschudden begint. “What you think, Shyam?”. “I think about 100 to 150 lax”.
Dat is de tweede keer dat ze me met “lax”om de oren slaan. Hoeveel is lax vraag ik aan Shyam. Shyam haalt zijn boekje erbij en laat mij een lijstje zien met Nepali kreten en de bijbehorende getallen. Ik kom daar vast nog wel op terug maar voor nu :1 lax = 1000.
Dus Shyam denkt, fout !, zegt dat er tussen de 100.000 en 150.000 toeristen in Bhaktapur zijn geweest dit jaar.
“But i think, next year 400 to 500 lax”. “Why do you think that?”. “Yes, I think”.
Je kunt gelijk merken dat hier een gedegen marktonderzoek aan vooraf gegaan is, dus ik vervolg met; Shyam. het aantal toeristen is 100% Okè.? Yes. (gevaarlijk maar ik moet wel) “Hoe groot is het percentage Chineze, Japaners, Amerikanen en Europeanen”.
Het is voor het koffie-gebruik handig te weten hoe dat zit. Chinezen drinken geen koffie.
Hier heeft Shyam nog nooit over nagedacht, ik zie het aan zijn houding. Hij denkt 10%, 10%, 20% en de rest Europeanen.
Dus: als Shyam gelijk heeft dan kwamen er afgelopen jaar 60.000 Europeanen naar Bhaktapur. Om break even te komen met de koffiebar moeten er 14.500 kopjes koffie per jaar worden verkocht. Dat wilt zeggen dat ik een kwart (25%) van de Europeanen naar binnen moet sleuren en een bak koffie in de strot moet zien te duwen om quite te komen met m’n barretje. Zowaar een hele opgave.
Het is super negatief gerekend, Geen andere dranken in de omzet opgenomen, mogelijk twee kopjes koffie maar toch............
Inmiddels is Lèo aan komen schuiven. ”Bonsoir, Je suis Lèo Briancort et je parle anglais”. “Bonsoir, je suis Rick and i speak also Englisch”
Lèo blijkt kunstenaar te zijn, schilder, en kan er nog niet helemaal van leven. Als bijbaantje ( of is het andersom?) is hij timmerman. Leuke gozer. We hebben veel gelachen. Een fransman met veel humor, super.
Het is inmiddels 10:30. Tijd voor mijn ochtend zonnetje. ”I lovve ze Nepal !! zer ies no better kuntrie !!!!!!!!!!!!!!!!”

15:30 uur. Om mij heen zie je dat de Nepali ook een soort van happy hour hebben. De vrouwen beginnen zich gedurende de dag allemaal te badderen en kammen de haartjes. Het is vrijdag en morgen is weekend. Wel van 1 dag he. Heb ik dat al verteld? Men kent hier geen vrije zondag. Zondag is gewoon de eerste dag van de week. Jaha.... beste lezertjes, 6 dgn werken per week.

Eerst het gevecht om de handdoeken gedaan. Ik denk dat ze het nog niet snappen maar het zit zo. Ik wil iedere dag een schone handdoek. Absoluut geen probleem. Maar,........ ik ga soms pas douchen om +/- 12:00. en soms om 13:00 who cares? Dan is Salita al geweest. Schatje, kamermeisje. Dus als ik dan ga douchen dan gebruik ik de handdoek. Dan heb ik geen handdoek meer tot mijn beschikking. De volgende dag wil ik douchen om +/- 11:00 uuer en Salita is nog niet geweest. Ikke geen handdoek. Nou...... leg dat maar eens uit. Dus nu heb ik 2 handdoeken, waarvan inmiddels 1 gebruikt, en nu maar eens kijken hoe we daar volgende week mee omgaan. Ik lach me te pletter hier. Ik begrijp hullie ook wel een beetje, als je ziet hoe zij zich wassen dan begrijp je dat zij zich echt niet voor kunnen stellen waar mijn probleem zit.
Twee: Ikke naar Shyam want ik wil geld wisselen en Shyam moet dat eigelijk doen, hebben we gisteren afgesproken en om een of andere reden kan ik me steeds herinneren wat er gisteren is gebeurd. Daar moet ik ook is iets aan doen. Zal ik maar wwer eens an de alcohol gaan?
Er is een wisselkantoor kortbij en we gaan daar zo naar toe, Maar eerst !!!!. Shyam gaat bellen hoe de koers is, ik realiseer mij dat Shyam zijn taak ERG serieus opvat. Terwijl ik zit te wachten komt Rosani, de vrouw van Krishna, binnen. Leuk weerzien en zij komt mij uitnodigen voor een lunch bij haar thuis. Dhal bath, het Nepali voedsel waar alle Nepali gek op zijn. Dhal ( linzen ) bath (rijst). en er zitten erg lekkere curry’s bij zegt men en naar aanleiding van de ervaring in het restaurantje van dag 2, geloof ik dat meteen. Na wat gekeuvel moet Rosali weg om te gaan werken in het ziekenhuis. Rosali is een allround verpleegster.

We gaan geld wisselen. De koers is ,94 en nog wat. wij komen het kantoortje binnen en ik spoor Shyam aan om te gaan onderhandelen. Aan de muur hangt een bord met de dagelijkse koersen. Ik zie toch duidelijk staan: euro – rupee 0.86 dus ik vind mijzelf al een koopman als ik 90 voor elkaar krijg. Zegt die gekke Shyam. “93 Sir” met een blik van sorry dat het geen 94 is. Geweldig, die gozer!

Ik heb een E-mail lijst gemaakt. en ook op m’n memorystick gezet. Dus op naar het cybercafe om aan aantal onder u alsnog een verslag te sturen. Had ik beloofd. Voor diegenen die het zat zijn, ff mail “laat maar zitten, die shit” en ik knal je van de maillist.

Cybercafe mudje vol, dus toen maar naar de supermarkt om een afsluitbare tupperware doos te vinden voor mijn koffiepads. Jaha.......tupperwaredoos!!!!
Zullie moeten ook maar eens buitenlands leren !!!!!
Ik kom volledig geslaagd naar buiten. 2 mars, 1 stukje kaas, 1 plastic doos en 1 Cognac de Napolion VSOP !!! ( product of France ) voor 1050 rupee. ( Je weet wel, in zo’n matglazen fles ) Bij jullie zo’n € 36,=. Ik kon de verleiding niet weerstaan. Ze hebben ook whiskey’s – VAT 69, Jonny de wandelaar enz allemaal tussen de 1750 – 2400 rupees. Vandaar, de cognac is een koopje. Ik op het dakterras, ondergaande zon, kopje extra sterke koffie en een klein neutje.
”I lovve ze Nepal !! zer ies no better kuntrie !!!!!!!!!!!!!!!!”

Geen opmerkingen: