vrijdag 8 december 2006

It is healthyër to die than to stay there !!!!!!!!!

8 december 2006 17:05 uur

Vandaag afscheid genomen van de Davy de belg. Jammer, maar hij raast door Azië. Blijft nooit langer dan 2 of 3 dgn. Is toch lekker praten in je eigen taal. Jonas daar in tegen blijft een dag langer en dat is een arshlog. Wat een wijsneus. Maar ja, you can’t have it all.
Noffie is terug. Hij ziet er een stuk beter uit. Maar wat een verhaal!

Hij gaat achterop de motor naar het Bhaktapur international hospital en wordt in “ze special gastroom” gebracht. Het zijn Noffie’s woorden en dus liegt hij, dan......
“zer was shit on ze walls and blood to, my bed was very dirty and zer was blood and so on on my sheets”, Ik kijk natuurlijk van och en wee. “Really?”. “Ïet was terrible, “

Op dit moment valt de stroom uit. Ik ben naar “The rooftop”gerend,...als ik zeg gerend dan is dat zo, Ja !!!. Heel Bhaktapur zonder stroom. Ik heb lekker een laptop, “wiz batteries !!!!!” Ik stop maar ff en kijk wat er zoal gebeurt. Bis später.

“It’s powercut, sir, just powercut.” Huh??? “To save money sir, every city have a 2,5 hour powercut every week. Starting today”. “Starting today? How you know?” “It is in the newspaper, sir, look” Shyam laat mij een Nepali krant zien met kennelijk het verhaal. Alleen ik kan geen Nepali lezen. “Nice of you to tell me Shyam,….. but why did you not tell me before?”. “Oh, sir, I forgot, we all forgot”. “Why they do it?”. “You see, we poor country, so to save money, we cut the power. You see sir, if no power, no one can use, so we save money” Oppassen Ricky, je tanden op elkaar anders valt je kin weer op de grond.

Dus: Je bouwt een powercetrale in de Himalaya met geld van India. Dan maak je een kontrakt dat je alle stroom aan India verkoopt. Je maakt een tweede kontrakt waarin je vast legt dat jij stroom koopt van India. Het is wel iets duurder maar dat is business. Het is normaal dat je iets verkoopt tegen een duurdere prijs dan dat je het inkoopt. Als regering verkoop je de stroom weer aan de gebruikers die jou dan weer een hogere prijs betalen dan jouw inkoopprijs. Je krijgt dus meer geld voor de stroom dan dat het je kost. WAAROM dan de powercut? Beste lezertjes. Nobody knows!!!!!!

En inderdaad, na 2,5 uur gaat de stroom weer aan.

Noffie dus: Hij wordt aan het infuus gelegt en krijgt 5 zoutoplossing en 7 zakken spul. In het hospitaal wordt het wat verwarrender. “Ze told me, here you got tree pills and you have to take them every 8 hours. But only before eating. Starting now.” Ik snap zijn Huh- gevoel. Probeer dat maar eens in de tijd te zetten, aan het infuus, in een hospital. “And you know, after saying that, ze nurse just disappear!!” Hij kijkt mij aan en ziet het begrip. We moeten beide lachen. Inmiddels mag ik het joch erg graag en we hebben veel lol met de woorden “What to do????” Omdat hij in “ze special gastroom” ligt komen om de haverklap zusters in en uit gelopen in zijn kamertje. Nurse 1 “You should drink tree of these glasses “. 5 minuten later, nurse 2 “What are you doing? Don’t drink now!!! are you crazy? You want to die?”. 10 minuten later, nurse 1 ”Why did you not drink! You drink now, good for you” Kijk, dat zijn weer herkenbare verhalen. “Ze absolutely have no idea what ze are doing.” Ehuh “You know, i shited my pants and ze head nothing for my to ware, so I go to ze bathroom, ooooh that was terrible, all shit to ze walls, no toilet paper, and ze toilet!!!!!!” Nou, nou Noffie, zo erg zal het toch niet zijn. “I have to lay on ze bed, in my shited pants, nurses coming in and out, slaming doors, ze hole night,” En toen sprak Noffie de nu al historische woorden “It is healthyër to die than to stay there!” Ik barst in lachen uit, ga door Noffie, spoor ik hem aan, kan ik weer een leuk stukje over schrijven. Hij snapt wat hij gezegd heeft en moet ook lachen. Ik ben blij dat ie weer terug is. Jammer genoeg vertrekt hij over 7 dgn. In de hectiek van “naar het hospitaal gaan” heeft hij zijn moeder gebeld. Die heeft onmiddelijk een terugvlucht geboekt.

Geen opmerkingen: