zondag 3 december 2006

Spreken ze Nederlands in Duitsland ?

3 december 2006 8:45 uur

Na de lunch in Swarga ( in mijn eerste verlagje heb ik Suvadra gebruikt. Suvadra is volgens mij de stichting voor lichamelijk gehandicapte kinderen en het (te)huis heet Swarga ) ( en als het anders is kom ik daar gewoon weer op terug) ben ik naar huis gaan lopen in het gezelschap van “ben z’n naam weer kwijt”. De student van 19, zoon van dinges. Ontzettend lief manneke. Hij moet toch die kant op want hij moet “de laptop”ophalen bij zijn oom.
Onderweg een aantal vragen. Als dit :spreken ze alleen Nederlands in Nederland? Jaja..... ff denken, als ik zeg nee, ze spreken ook Nederlands in een stuk België en een soort van Nederlands op Aruba, Bonaire enz, dan voorzie ik toch een probleem. Dus ik zeg ja. En in Duitsland, daar kan ik toch ook Nederlands spreken? Jullie kennen allemaal mijn soort van humor, dus normaal zou ik antwoorden, ”je kunt in heel de wereld Nederlands spreken” ( Alleen je hebt er geen bal aan omdat ze je niet verstaan ) Ik antwoord , ” Nee, want ze verstaan je niet”. Het is moeilijk uit te leggen aan z’n joch. In zijn kaste, jaha mensen, hier zijn kastes. Kom ik nog wel op terug. In zijn kaste dus, spreekt iedereen minsten 3 talen, Nepali, Newari en Hindi. Dus die gozer kan door heel Nepal en India alles verstaan en ook begrepen worden. En da’s een heeeeeel groot gebied. Hij had in de Atlas opgezocht waar Nederland lag. Ingeklemt tussen Duitsland en Frankrijk. Hij had België niet eens zien liggen. Onbegrijpelijk voor hem dat wij sorry, jullie geen Duits en Frans spreken en verstaan. En ik moet zeggen: vanuit ons gezichtspunt, heeft ie natuurlijk gelijk in. Denken jullie daar maar eens goed over na!!!!!! Jullie in je kleine k... landje, wie denken jullie wel niet dat je bent !!!
Waarom wil je dit weten, vraag ik. “Wil je gids worden?” “Yes, I’ll think, ……don’t no, …maybe” tijdens het praten wordt constant met het hoofd geschud.

Het hoofdschudden: Het is niet hetzelfde als bij jullie. Het is dus geen nee beweging met het draaipant in de nek/hals. Zie je neus als het draaipunt. Je kijk recht vooruit of naar een persoon en met je neus als draaipunt gaat je kin 10° naar links en dus je voorhoofd 10° naar rechts en dan terug de andere kant op, kin 10° naar rechts enz. Wat de beweging precies inhoud weet ik nog niet maar het is een vreemde ervaring als je iemand dit ziet doen tewijl hij/zij Yes zegt.

De gids: Je hebt licenced guide en neppers. Als je de eerste keer op het plein komt stuiven er allerlei gozers naar je toe “Need a guide, sir?” ik heb steeds “No”geroepen maar ben dan ook al 3 keer kompleet de weg kwijt geweest. Voor een toertje van ongeveer een 2 uur vragen ze 10 euro maar nemen genoegen met 300 rupee en “if you squeeze a bit” dan doen ze het voor 100 rupee. Niet slecht zullen jullie denken maar de grote verdiensen zit het in het percentage wat ze opstrijken van de lokale restaurants. En wat te denken van de Lama Thanka Painting School. Daar worden prachtige schilderijen gemaakt die aan de toeristen worden gesleten. De schilderijen zijn gemaakt door leerlingen of door meesters. De prijzen varieren: een student thanka kost vanaf € 20,= en gisteren is een meester thanka verkocht voor €1750,=. Zeer zeldzaam maar toch, als jij die gids bent die deze toerist naar binnen hebt gesleurt pak je toch ff 35.000 rupee.

Geen opmerkingen: