vrijdag 15 december 2006

Handen worden afgehakt.

15 december 2006 9:05 uur

Noffie vanmorgen uitgezwaait. Het valt me lichter dan ik dacht. Wel realiseer ik mij dat dit mijn toekomst is. Mensen komen en gaan of je ze nu leuk vind of niet. Alleen de Nepali blijven.

Eergisteren een rondje door de stad gemaakt met Noffie. Hij wil mij allerlei dingen laten zien. Vooral tussendoor routes dwars door de woonwijken, hij heeft ze geleerd van de gidsen. Het is inderdaad kruipdoor, sluipdoor en ineens sta je op een volgend plein. Ga als toerist geen weddenschap aan met een local wie er het eerst op het andere plein is, je verliest.

Op Durbar square ( Koninklijk plein ) is er the golden gate, foto met Shyam. We gaan erdoor naar binnen, onmiddelijk gevolgd door schoolkinderen die weer willen weten waar we vandaan komen. “Where you from?”, “Holland”, “Capital city is Amsterdam, it is a very flat country....”. “He!! , and how high is the highest mountain ?” ………Gabor eyes !!!! HIhi Ik win.
The golden gate geeft toegang tot het terrein van het koninklijk paleis. Het moet vroeger een lustoord geweest zijn. Nu ziet het er verpietert uit. Zo zonde. Het royal bath van meneer koning was vroeger een plaatje, nu is het aan het afbrokkelen en het water is groen van de alg. Ik weet nog niet wat de slangen betekenen maar het zal best een functie gehad hebben.
Langzaam lopen we terug, steeds gevolg door de kindeen. Het blijkt dat onze Nof een van die kinderen 300 rupee heeft gegeven voor een nieuw schoolboek. Ja lieve lezertjes, kleine meisjes zijn ook niet te vertrouwen. Dus die andere twee blijven nu maar zanikken over hun boek. Nof heeft het er wel een beetje moeilijk mee maar de bestraffende blik van Ome Rick zorgt dat hij de hand op de knip houd.
Weer op het plein lopen we langs de voorkant van het palijs. Voor een open poort staat heel stoer een wachter. Ik gebaar dat ik een foto wil maken en hij gaat onmiddelijk wat strenger kijken. Klik, en de lach is terug..

De koning had vroeger absolute macht. Zo gaat het verhaal dat de kunstenaar(s) die de leeuwen hebben uitgehakt die zijn paleisdeuren flankeren, na hun arbeid, de handen werden afgehakt zodat ze nooit meer zo een fantatisch werk konden leveren. ( het zijn verhalen he , daar barst het hier van )
In de tempel voor het paleis wordt aan de bevolking uitgelegd, ook doormiddel van beeldhouwwerk, dat er diverse methoden zijn om de liefde te bedrijven. Dit alles om de verveling niet te laten toeslaan. Kijk, daar was ie nou ook weer niet lullig in.

’s Avonds afscheid genomen van Ivan- the Maltezer. Wat een mafkees, heerlijke vent. “Everithink is beautiful. my friend” Om het vaarwel te bekrachtigen wordt er een ferme joint in elkaar gedraaid. Eerst de gangdjung ( cannabis) door een zeefje drukken en dan kun je je gang gaan. Het is net een Nepali drugslab. Op een afstandje zit de Spaanse Maria toe te kijken. Later neemt ze een trekje. Het blijkt de eerste keer te zijn dat zij een joint rookt. Hoestend en proestend probeert ze stoer te blijven. Volgens mij heeft ze nog nooit gerookt. Na nog een trekje wordt ze een beetje witjes. Wel gaaf om dit allemaal waar te nemen. Later komt Maria aan ons tefeltje zitten en het gegiebel begint. De Duitser, de Maltees en de Spaanse spreken op een gegeven moment een soort van Engels dat door mij absoluut niet meer te volgen is maar zij begrijpen elkaar helemaal. Het wordt een lange avond!!!

Geen opmerkingen: