zaterdag 23 december 2006

The weeping woman

23 december 2006 12:20 uur

Ikzelf ben katholiek opgevoed. In het begin dan toch. !! Zondags naar de mis en ’s middags naar het lof. Toen mijn moeder overleed is daar de klad wat ingekomen. Later op de kostscholen is dat weer ernstig opgevoerd. In Hoogstraten ( België ) moest je ’s morgens voor het ontbijt eerst naar de mis. Voor het ontbijt was belangrijk omdat je dan te communie kon. Zoals alle goede katholieken weten, moet je de hostie nuchter ontvangen. En er vooral niet op kauwen, dat is ten strengste verboden. Dat ding plakte dan ook altijd tegen je gehemelte. En maar prutsen met je tong. Achteraf ben ik ( en anderen ) wel blij geweest met deze training.
Later kwam ik op Onze Lieve Vrouw Ter Duinen. Bij de broeders. Daar kon je kiezen; ’s morgens naar de mis of naar de studie. In de studie kon je je niet verstoppen en dus koos ik vaak voor de mis. Er waren twee prisma boekjes ter beschikking. Het oude testament en het nieuwe testament. Ik ging altijd een beetje achterin het kappelletje zitten. Zo onopvallend mogelijk kon je dan gedurende de mis een beetje lezen. Het oude T, het nieuwe T, het oude T, het nieuwe T. Ik geloof dat ik alle twee de boekjes 6 of 7 keer gelezen heb. Ik heb dan ook 3 jaar op die kostschool gezeten.
In het nieuwe testament komt een verhaal voor van de huilende vrouwen. Ik denk in het verhaal over de wederopstanding van Lazerus. Jezus kwam een groep wenende vrouwen tegen en vroeg wat er was, de vrouwen vertelde van de dood van Lazerus. Jezus kreeg medelijden enz.

Ik denk dat ik hier een dag of twee was toen ik van ver een hoop geklaag en gehuil hoorde. Het kwam steeds dichterbij en uiteindelijk passeerde mij een groep huilende en klagende vrouwen. 12 stuks. Even later kwam Shyam naast mij staan “Did you see the weeping woman, sir?”, en hij gebaard met zijn hand richting zijn rechteroog het huilgebaar. “Yes, what was that all about?” . “That are the weeping woman, sir, they just burned someone”. “Huh?”. “Yes sir, when somebody dies, we bring that person to the burning place to burn the body and there are always weeping woman”. “What do you mean , weeping woman? why?“ “To show to the people how sad they all are”. “Who are this weeping woman?”. “Sometimes family and sometimes others” .“ Huh….others? suppose, someone dies and he has no family, what than?” “Simple sir, friends hire the weeping woman, for a few rupees they will come”. Jahaha vrienden, verdriet te huur !!!!
Het Khwopa guest house ligt aan de hoofdstraat. Minstens 1 keer in de twee dagen komt er een stoet langs. Op een draagbaar het lichaam van de overledene, daarachter de mannen met de bossen hout onder hun armen, daarachter de wenende vrouwen. Het is een hele show. Soms wel 20 vrouwen maar meestal 12. Ook Shyam moet grinniken als ze voorbij komen. Wat een toneelspel, geweldig. Met z’n allen naar de verbrandingsplaats, er zijn er 5 in Bhaktapur, takken op de vuurplaat, lichaam erop, nog wat brandbaar spul erover en hup de hens erin. No woman allowed ! Het verbranden is een mannen zaak. Na een heuse fik, keren de wenende vrouwen terug naar de plaats van vertrek. En maar kermen, klagen en vooral huilen.

“What is the time between dieing and burning?”, vraag ik aan Shyam. “About 4 hours, sir”. “Pjoe !!, that’s quick !”. “Not always, sir, when died in the night, than wait till morning, you understand, sir?” Ja, dat snap ik. “So, everyone gets burned in Nepal”. “No sir, not everybody, kaste of tailors are buried, they have there own bury place” Daar is dat kaste gelul weer. Ik ben al een eind gevordert maar moet nog een aantal dingetjes uitzoeken. Hoewel het officieel sinds de 60er jaren is afgeschaft praat Shyam openlijk over kastes. Hij is dan ook Newari, hoge kaste ! “Why are they buried en not burned?”. Ik sta op dat moment met Shyam buiten op straat, voor de Khwopa, met een groepje kerels. Shyam lacht op mijn vraag en vertaald het in het Newari voor de omstanders. Ze lachen allemaal. “Because they are tailors, sir” Ehuh ! Soms is het antwoord zo simpel,……..dat ik daar nou niet opkom!!. “You know that there is difference between fire places?” Nee, natuurlijk weet ik dat niet.! “Why?”. “Because of the kaste,sir, lower kaste can not be burned in high kaste fire place,” “Of course.” zeg ik. Shyam probeert mij weer op Gabor te doen lijken !!!!

Geen opmerkingen: