vrijdag 3 augustus 2007

Linksom draaiende koelkastdeur







2 augustus 2007 11:32 uur.

Jeske is weer beter. Ze is verleden week zaterdag aangekomen en vandaag is ze weer echt beter. Was het geen jetlag dan was het dit speciale virus wat bijna iedereen plat kreeg. Gelukkig heeft ze ook nog een zware diaree aanval kunnen verwerken en is alleen nog wat verkouden. Vandaag is ze met de andere meiden naar Bhoda. Ook Krishna is geveld door dit virus en heeft een dag in bed doorgebracht. Lang leve het regenseizoen.
De regen heeft wel invloed op de daken. Het ingewaaide zaad van allerlei gewassen teelt wierig op de lemen ondergrond en door de regen begint alles spontaan te ontkiemen.
Mijn restaurant is nog steeds gesloten. Er zit overigens wel schot in en sinds gisteren heb ik de indruk dat ik over 14 dagen open kan. De keuken is sinds gisterenavond af. Of, laat ik het zo stellen, ik vind het nu welletjes. De betonnen gootsteen is van tegels voorzien, het hele kookgedeelte is beplaat met aluminium, de werkbladen zijn bekleed met aluminium, de murer zijn wit geschilderd. Er zijn 5 TL-lampen geïnstalleerd met een TL noodverlichting die automatisch aanspringt als de stroom uitvalt en er zijn 12 stopcontacten gemonteerd zodat er voldoende punten zijn om de blenders, hakkers, mixers enz van stroom te voorzien. Gisteren is ook de nieuwe koelkast geplaatst. Vandaag wordt de keuken helemaal gepoetst en kan ik weer in mijn eigen restaurantje eten.
Badgaon Guest House is wel blij met ons. Omdat ik het nog steeds aardige lui vind blijf ik daar braaf mijn maaltijden gebruiken. Ook de meiden gaan daar af en toe een hapje doen. Ik doe er een plaatje van het hele kippenhok bij.
De tweede verdieping krijgt vandaag z’n tweede verflaag en is ook van nieuwe bedrading voorzien. 5 dimmers om iedere tafel van sfeerlicht te kunnen voorzien, nieuwe wandverlichting en een surround system om straks films te kunnen spelen. Nu kan er een CD of DVD met MP3 muziek worden geblazen. 5 boxen(jes) met een Sub woofer. Als het moet blazen we ze de tent uit.
De voorraadkamer is af en volgens iedereen NU de mooiste kamer van het hele restaurant. Er liggen dezefde tegels op de vloer als in het nieuwe toilet, de muren zijn wit en de raamkozijnen zijn zwart. Het plafond is door de schilder super mooi gemaakt. Geschuurd en geölied.
Vandaag wordt de Newari room afgemonteerd. Het toilet is bijna klaar, de koperen plank met ingebouwd wasbakje ligt bij de koperslager.
Sinds ik weer wat beter ben sjouw ik me het apenlazerus van hot naar haar.
Gisteren is ook de koelkast aangekomen die in de counter (bar) wordt geplaatst.
Om bedienings technische redenen wilde ik perse een koelkast met een linksom draaiende deur. Dat is natuurlijk geen probleem omdat je de meeste deuren gewoon kunt wijzigen. Jaha !!!!!!!! ........bij ons !!!! Wat een gemem is dat geweest zeg !! “No, not possible.” Wat ik ook probeerde Shyam snapte er geen jota van.
Shyam en ik gaan dus maar naar het gedeelte waar koelkasten worden verkocht. Het is zo’n beetje hetzelfde als in Frankrijk. Aan de rand van de stad heb je dit soort winkels. 6 zaken, liefst naast elkaar, die TV’s en koelkasten verkopen, 5 zaken die kleine houshoudelijke apparaten verkopen enz. In het centrum van Bhaktapur is geen koelkast te koop.
Eerste winkel. Ik zie gelijk een tafelmodel koelkast waarvan ik het draaipunt kan wisselen. Ik stap er op af. “This one Shyam, look.” Ik wijs naar het onderste scharnier, ik wijs naar het dopje boven op de linkerkant van de deur die het scharniewrgat afschermd. Shyam is redelijk technisch en na de aanwijzingen ziet hij dat deze deur inderdaad ook linksom draaiend gemaakt kan worden. De verkoper wordt daarna ingelicht. Er wordt gebeld, de eigenaar komt en ook alle andere koelkastmannen van de overige 5 TV en koelkastzaken. Een drukte van jewelste. Als een echt verkoper showed Shyam aan iedereen hoe je deze deur om ka draaien. Hij kijkt mij gniffelend aan. “No one know’s Sir, no one know’s” Hij glimt. Shyam doet de onderhandelingen, zoals afgesproken en ook wordt de grote koelkast gekocht.
Ook de kleine kast is gisteren aangekomen maar omdat het in het restaurant zo’n puinhoop is heb ik die in de Khwopa af laten leveren. Onder belangstelling van de halve straat hebben Shyam en ik gisteren de deur links draaiend gemaakt. Wat een feest.

1 opmerking:

marijke en toon zei

Gek dat Shyam dat niet wist. Je hebt hem toch ook links draaiende mayonnaise laten maken !

Blij te horen dat je weer beter bent kerel. Blijve ademen hè.