zondag 5 augustus 2007

De koperen wastafel




5 augustus 2007 5:42 uur.

Om 4:50 word ik wakker. Met geen mogelijkheid kan ik de slaap weer vatten. Gisteren was het een bloedhete dag zonder regen maar vanacht is het weer met bakken uit de hemel komen vallen. Het geluid van de regen help ook niet echt om weer in slaap te komen dus kom ik er maar uit. Grappig, terwijl ik mijn blog schrijf houd het op met regenen en trekt het helemaal open.
Ik pieker teveel denk ik. Watertank, deuren voor het toilet, lampen voor het balkon, er moet nog zoveel gebeuren en ik wil zo snel mogelijk open. De toeristenstroom komt weer op gang en daar wil ik graag een graantje van mee pikken.
Gisteren zijn Shyam en ik naar de koperslager geweest om het wasbakje op te halen. De koperslagerij ziet er toch ff wat anders uit dan gedacht. Het is een kamertje 1 hoog achter zoals ze dat in Amsterdam zeggen. Shyam neemt plaats naast de koperslager en kijkt of alles past. Met veel omhaal en gepraat wordt het koperwerk gemeten, bekeken en betast.
Na een kwartier zegt Shyam “Sorry Sir, he ask 6.500 rupee.” en hij kijkt erg schuldig. Ik baal. Het normale tarief van koper is 1.000 rupee per kilo. Als dit bakje met plaat 3 kilo weegt is het veel, waar komt de 3.500 vandaan ? “You have to bargain Shyam, that’s a lot of money.” “I think so to Sir.” Er wordt weer hevig gebabbeld en na 5 minuten “6.000 Sir.” “It is still a lot of money.” “I know Sir, “ Shyam kijkt erg verlegen. Ik betaal. We nemen afsheid en keren huiswaarts. Shyam is erg stil.
Als we thuis komen zit de vader van Shyam zoals gebruikelijk in zijn stoel in de receptie te slapen. Shyam begint aan zijn vader uit te leggen wat er is gebeurd. De buren komen ook nieuwsgierig naar binnen en iedereen luitert naar Shyam ie hevig ontdaan zijn verhaal doet. Shyam voelt zich door zijn oom de koperslager genaaid. Erger nog hij is in verlegenheid gebracht omdat ik nu veel te veel heb moeten betalen. De buurt spreekt er schande van en ik heb weer eens een lesje gehad. Eerst prijs afspreken dan pas order geven.
Vandaag de Nepalen maar eens achter hun vodden gaan zitten om er de gang in te zetten. Voor jullie is het zondag maar hier is het de eerste dag van de werkweek.

1 opmerking:

marijke en toon zei

wat een oelewapper die koperslager !! zo word je niet graag genaaid zeker. kon je hem er niet mee laten zitten en er zolang iets anders voor gebruiken tot hij zijn prijs had herzien die denken daar zeker dat jij de melkkoe van de lage anden bent . enfin, nog even tanden bijten en er misschien de spreekwoordelijke zweep eens overhalen , dat het vluger klaar is. XX marijke