vrijdag 17 augustus 2007

De echte Murphy

17 augustus 2007 8:41 uur.

De gedachte dat het eergisteren “Murphy day” was is niet geheel juist. Gisteren kwam de echte Murphy langs.
Vanaf 9:00 uur was ik in het Heart om alles te begeleiden en de zweep erover te halen. Alles tot de puntjes regelen en open met die tent.
De loodgieter was druk bezaig om de aansluiting tussen de watertanks te maken. Hij moest ook mijn wasbakje aansluiten en een snelle verbinding maken met de slang van de bron waar wij ons water uit pompen.
Raam, de electriciën komt langs om de laatste verbindingen te maken. De schilder legt de laatste hand aan de buitenkant zodat het er weer spik&span uit ziet. Rene belt vanuit de auto en we babbelen de zaken door. Ik ben vol goede moed en ben weer blij met het gesprekje.
Om 16:00 komen de timmerlieden om mee te helpen om de counter (bar) van een koperen blad te voorzien. Met 7 man staan we om de bar. 2 timmerlui, 2 schilders, 1 loodgieter, Uzzol en ik. Erg druk.
Beneden hakt de 2de loodgieter een geul om een betere afvoer te maken doormiddel van een PVC-pijp. Er klinkt een kreet, “Uzzol !!!!” Die kijkt mij aan en ik knik, hij naar beneden. Uzzol komt naar boven. “Big problem, very big problem, you have to go down stairs and see for yourself.” Iedereen laat alles uit z’n jatten vallen en we stormen naar beneden.
De 2de loodgieter heeft een forse geul gekapt van de deur tot de hoek van het pand. Er is een groot gat te zien onder de buitenmuur. Waar eigenlijk de fundering had moeten zitten bevind zich een holle ruimte. De hoek van het pand hangt aan de rest van de muren en heeft absoluut geen steun. In gedachten zie ik het gebouw instorten. Fuck de buck, what to do? Ke garne.
“We need for plasterman, he can fix it.” “So, phone the plasterman.” “Yeah, but I don’t have his number.” Kansha rent richting snookerhal en komt binnen 5 minuten terug met de baas van de stukadoor.
De baas kijkt eens bedenkelijk en belt zijn stukadoor. Die arriveert binnen enkele minuten en wordt door de baas aan het werk gezet.
Pjoe, een pak van mijn hart. Wij gaan weer naar boven om het barblad te monteren.
Na 10 minuten komt de stukadoor naar binnen. Hij kan nu niet verder want het regend pijpenstelen. Door de goot stroomt het water naar beneden en het kolkende water stort zich in het gat onder mijn restaurant. Een nare zaak. De regen zorgt voor het probleem dat het zand onder mijn pandje weggespoelt maar doordat het regend kan de stukadoor niets doen. Morgen dan maar proberen.
We maken het barblad af, Braam monteerd de koelkasten en enkele lampen.
Vandaag niet open, eerst dat gat repareren en ik wordt wakker van de regen die weer lustig op het golfplaten dak trommeld. Ik wordt er niet echt vrolijk van.

Geen opmerkingen: