vrijdag 31 augustus 2007

Gai Jatra

































31 augustus 2007 14:31 uur.

Ik denk dat ik nu zo’n beetje weet wat het Gai jatra festival inhoud. Het festival duurt net als het Bisket jatra, 9 dagen waarvan de eerste dag, eergisteren de 29ste augustus, de hevigste is. Het Gai jatra festival staat, voor zover ik het begrepen heb in iedergeval de eerste dag, in het teken van de doden. Kijk naar de foto’s die in de juiste volgorde worden gepresenteerd.

  1. De buurvrouwen met hun dochters gaan er eens voor zitten. Het zal een lange dag worden maar dat wist ik toen nog niet.
  2. Ik sta in een van de deuropeningen van het Khwopa guest house en maak mijn 2de foto en ik heb geen idee wat ik fotografeer.
  3. Iedere familie die in Bhaktapur een familielid heeft verloren vormt een groep die in de stoet meeloopt om de laatste eer te bewijzen aan de overledene.
  4. Een stel kerels sjouwen met een "ding" dat variëert van vorm, van langwerpige piramide, karretje, parasol, What ever.
  5. De wat rijkere families kunnen zich een drumband veroorloven. In dat geval wordt de stoet voorafgegaan door een groep “stokvechters” die op het ritme van de band schijngevechten uitvoeren.
  6. Aan de voorkant van het "ding" wordt een foto van de overledene geplakt. In dit geval een vrouw wat ook is te zien doordat de onderkant van de piramide wordt bekleed met haar sari.
  7. De stokvechtertjes zijn in de ochtend jonge jongentjes. 's Avonds met raksi en chang volgezopen jonge mannen.
  8. Mannetje en vrouwtje (man is witte onderkant) uit 1 district.
  9. Ik besluit om naar het Heart te gaan en zie dat het Taumandhi square redelijk vol begint te lopen en de trappen van de Nyatapolatempel wordt langzaam ingenomen. De hoogste treden eerst.
  10. Ik heb wat ballonnen gekocht in de vorm van een hart, snapten ze uiteraard geen bal van maar toen ze hingen vond iedereen het weer een geweldig idee.
  11. Foto voor later.
  12. Vanuit mijn balkon knip ik een stel stokvechtertjes.
  13. En een hartje natuurlijk.
  14. Een band kan ook bestaan uit een groep fluitspelers.
  15. Stokvechters, drumband en mannetje-vrouwtje. De rijkere tak van Bhaktapur.
  16. Een paar rare snuiters waarvan ik de bedoeling niet snap.
  17. Idem.
  18. Het wordt steeds gekker.
  19. 4 doden in een jaar in hetzelfde district. De eerste is een man gevolgd door 3 vrouwen. Jullie beginnen het al snappen.
  20. Toen de vrouw overleed is een maand later haar man de pijp uitgegaan, wordt mij in het oor gefluisterd.
  21. Als ik besluit om terug naar de Khwopa te gaan kan ik duidelijk zien dat het drukker is geworden.
  22. Ik spring gauw het Badgaon guest hous binnen om vanaf hun dakterras een foto te schieten van m’n restaurantje.
  23. Als ik op mijn kamer ben neem ik vanuit mijn raam een foto van de overbuurvrouwen. Onduidelijke foto maar goed is te zien dat het drukker wordt. Wat ook opvalt is dat het bijna alleen vrouwe zijn. De “optocht” is echt een mannending.
  24. Als ik om een uur of 4 ’s middags besluit om naar het Heart te gaan ben ik de lul. Er is geen doorkomen aan. Ik besluit om dan maar op het Badgaon terras te gaan zitten met een glaasje prik.
  25. Het is druk op mijn pleintje.
  26. De Nyatapolatempel zit ook lekker vol.
  27. Net als het Heart van Bhaktapur.
  28. Daar komt de “StroGod” aan. De StroGod gaat vooraf aan het district met de meeste doden in 1 jaar.
  29. Dit district heeft “gewonnen”. 18 doden in 1 jaar.
  30. Zie die mensen massa.
  31. Nog steeds dezelfde groep.
  32. Er komt een nieuwe groep aan, met parasollen deze keer. Kijk naar m’n balkonnetje.

's Avonds heb ik lekker in het Heart een neutje genomen en een wereldomzet gedraait.

PS. Het uploaden van de foto’s heeft 3 uur geduurt. Als je maar weet dat ik van jullie houd !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


2 opmerkingen:

gretha zei

Hallo Rick, Wat een prachtige foto's. HEt is jammer dat Marieke dit feest heeft gemist. Het is wel een ingewikkeld item.Maar misschien voor de komende dagen veel omzet in het Heart. Groeten uit Zeeland. Gretha

Carolien zei

Prachtige foto´s.
Ik verklein mijn foto´s altijd voor ik ze upload, scheelt veel in tijd. Bovendien is je ruimte online beperkt. Zou jammer zijn als je er later af moet gooien :)
Liefs
C.