dinsdag 14 augustus 2007

De tankman



14 augustus 2007 8:00 uur.

Gisterenmorgen om 6:00 schrik ik wakker van een drumband. De Khwopa ligt pal aan de hoofdweg van Bhaktapur. Tractoren, auto’s, mensen en honden lopen dus vlak onder mijn open raam. Ik wil perse niet met gesloten ramen slapen, vandaar. De smog moet vrij-uit door m’n kamertje kunnen stromen.
Door de tijd heen ben ik nu wel gewend aan diverse geluiden en slaap ik lekker door. De man met de stok, die iedere nacht meerdere malen voorbij loopt, hoor ik niet meer. Als de buurtfucker echt z’n best doet wordt ik er wel wakker van maar omdat het veel regend blijft die kaffer lekker op z’n eigen stoepie slapen. (denk ik)
De nepali hebben iets nieuws verzonnen om mij te pesten. Het is moonfestival. Het is het feest van de boeddhisten. Shyam kan mij alleen vertellen dat het een feest van de boeddhisten is maar wat ze precies vieren ??? hij haalt er zijn schouders bij op.
Ze vieren het in iedergeval erg luidruchtig. Met trompetten, klarinet en drums wordt er lustig op los geramd. Om maar vooral iedereen mee te laten genieten staan ze om de 10 meter ff stil zodat het geluid goed z’n werk kan doen. Om 6:00 ’s morgens zit ik nu al twee dagen rechtop in bed mij te realiseren dat het in Rijsbergen lekker stil was. “This is the second day Shyam.” “Oh, Sir, this festival is for one month.” “One month?!?!?!” “Yes, Sir, one month.” en grinnikend loop hij de trap af. “Dead to the Buddhist” brul ik hem na.
De schilder is goed bezig. Vandaag de laatste dag. De “Tankman” is ook bezig. Omdat ik een watertank in de nieuwe ruimte wil met de grootste afmetingen moet de tank ter plaatse in elkaar worden gelast. Geen kant en klare plastic cilidervormige tank. De deurtjes in het restaurant zijn maar 60 cm breed, het zou dus een verdomd klein tankje worden. Als echte Nederlandse hebbert wil ik “zo groot mogelijk en zonder dode hoeken” Het wordt een tank van 80 X 80 X 100 cm. 640 liter water kan erin dus waarom voor minder?
De kussens voor de balkonstoelen zijn ook geariveerd zodat het balkon klaar is. De geluidsintallatie op de tweede verdieping wordt vandaag aangesloten, ook klaar op de kussenovertrekken na. Die komen er rap aan hoop ik.
Dan is het wachten op de counter. De bar zoals wij dat noemen. Ik hoop dat we die op tijd af krijgen maar het heeft niets meer met het sluiten van de tent te maken. over enkele dagen zijn we weer in de lucht.

2 opmerkingen:

marijke en toon zei

hoi , hier is je schoonzusje weer.
Nu kan het niet lang meer duren tóch.Gister is Toon zijn visum gaan bestellen , is donderdag kaar.Aangezien wij op een huis niet ver van Bx. passen was het zo gepiept.Hebben gelijk heerlijk in Bx. geluncht.Het ziet er allemaal picobello uit hoor Rick . Ik denk dat je een portier moet nemen om de toeloop in goede banen te leiden .
Tot de volgende liefs en X
Marijke

Frank zei

Hoi Krijntje,
Wat is prettiger ? Tromgeroffel IN je hoofd of tromgeroffel AAN je hoofd.
Als het zo "rustig" was in Rijbergen dan had je nooit gekozen voor Nepal.
Geniet van de "herrie" in Nepal en ben trots op al hetgeen je daar aan het bereiken ben.
Gr. Frank