donderdag 16 augustus 2007

Today, Murphy day !!!




16 augustus 2007 7:43 uur.

Gisteren “Murphy day” maar ik heb het overleefd. Terwijl ik met Jeske zit te ontbijten lopen er twee apen voorbij. Ze sjokken op hun gemak over de daken en kijken iedereen zeer indringend aan. Sodeju ! ze zijn echt groot. Vanuit de auto in Zuid-Afrika is het leuk turen naar die beesten maar hier op enkele meters zonder een veilig glazen raan ertussen is toch ff wat anders. Ik realiseer me dat ze zo m’n kamer in kunnen wippen en de boel overhoop halen. Ik haal mijn camera uit m’n kamer om een foto te maken en als ik terug kom loopt net de laatste aap op zijn gemak een hoekje om.
Als ik in mijn restaurantje aankom barst het van de mensen. De schilder is er uiteraard nog en die heeft zijn vrouw meegenomen. Mij een volslagen raadsel waarom maar sinds de stukadoor een dag z’n kind meenam is mij niets meer vreemd. De baas van de stukadoor loopt rond en geeft aanwijzingen. de eletriciën heeft net de stroom afgekoppeld omdat de tank geplaatst moet worden. Nabu, Carna en Alley zijn de keuken aan het poetsen en aan het herinrichten Uzzol en Kansha helpen de tankmannen om die onhandige tank op te tillen om te schilderen.
Ik ga terug naar de Khwopa en vraag aan Shyam of hij mee gaat om spiegels te kopen. Ik heb de muur gemeten en de maten op een briefje geschreven. 94 cm hoog, onder 85 cm en boven 86,5 cm. breed. Lang leven de bouw. Shyam en ik op weg naar de glazen man.
Het duurt een tijdje voor ik krijg uitgelegd dat de cijfers op z’n rolmaat inches en centimeters bevatten. Mijn maten zijn centimeters dus regelmatig komt Gabor om de hoek. Uiteindelijk kom ik met twee spiegels naar buiten. Een grote en een smalle kleine om de zijkant mee af te dekken. Meetfoutje van de timmerman oplossen.
Als we bij het Heart aankomen is van buiten al een hoop herrie te horen. Met man en macht proberen ze de tank op z’n plaats te krijgen maar .... hij is te groot. Aan de voorkant is er 90 cm ruimte maar aan de achterkant maar 83 cm. De tank is 85 cm diep en 85 cm breed. De mannen staren elkaar aan. “Chop the plaster of the wall.” zeg ik tegen Uzzol. Met een hoop bombarie wordt de tank weer uit het gat getrokken en een van de tankmannen gaat aan het kappen.
“Uzzol, can you help me with the mirror, please?” Met glasex ontvet ik de tegels en ik breng de super glue aan op het randje wat daar special voor is gemaakt. Mijn wasbakje sluit goed aan de achterkant aan zodat de spiegel ervoor moet zorgen dat mijn bakje opgesloten zit.
Na het bakje komt de spiegel aan de beurt. Uzzol brengt de kit aan terwijl ik onhandig met die grote plaat in mijn handen sta. Als Uzzol klaar is til ik de spiegel op en Uzzol duwt de onderkant richting muur. Het gaat erg moeilijk of betergezegd het gaat niet. De spiegel is ............. te groot. Sinds gisteren kennen mijn mannen het woordtje : kut.
Met veel geklooi en ge-emmer krijg ik de spiegel weer los gewrikt. De glassplinters vliegen om de oren maar het lukt. “Uzzol, can you get a new mirror, please?” Ik pak mijn rolmaat en meet opnieuw. Het is hetzelfde verhaal al met de tank. De maten de muur zijn inderdaad 85 X 86,5 cm maar de voorkant is 85 X 86 cm. Ik kan met geen mogelijkheid de spiegel door die opening krijgen.
Na een uurtje komt Uzzol met een nieuwe spiegel terug. Kit erop en zonder problemen kan ik de spiegel op zijn plekje duwen. Aandrukken en hoppekee, die zit. Alles nog eens goed aandrukken en de deur op slot. Vandaag gaan we poetsen en de boel inrichten.

2 opmerkingen:

Carolien zei

Geweldig die aap! Is inderdaad groot zeg.

Is wel een grappige anecdote van die spiegel. Altijd al geweten dat mannen een drama konden maken over een paar centimeters ...

Succes!

marijke en toon zei

Mijn dochter saat de nagel op de kop !!
Ik denk dat het een Krijnen tic is , Toon meet ook altijd nét niet goed. Maar net als bij jou :all's well that ends well .

XX Marijke