woensdag 23 mei 2007

Newari lampen

23 mei 2007 9:14 uur

Gisteren om 5:30 wakker en uit eindelijk opgestaan. Er moet wat aan gedaan worden, die hond moet dood. Met allerlei scenario’s in mijn hoofd, “How to kill a dog and get away with it” breng ik de ochtend door terwijl ik mijn mail lees. Shyam komt om 7:00 naar boven om het dakterras open te gooien. “Morning, Sir, Have a nice sleep?” “Morning Shyam, I really hate the dog, I want to kill him.” “I know sir, we all want to kill him but dog very clever. I also speak with neighbor, they also want to kill the dog. Many complaints about the dog. But owner of dog, crazy man, sir.” Het vervelende is dat Shyam het zich erg aantrekt. “I don’t want to leave Khwopa Shyam, but the dog is killing me.” Ik eet mijn ontbijt en lees de krant.
Als ik na mijn douch naar beneden ga vraag ik aan Shyam of hij mee gaat voor de inkopen. De Newari lampen moeten worden afgemonteerd en daarvoor zijn spullen nodig. 14 fitingen, 14, stekkers en contra stekkers, 20 lampen en 7 pakjes M-sil. “Sure, Sir, I go with you.” en hij wiebeld zijn hoofd. Wij naar de “groothandel”
Na de inkopen terug naar huis. “When do you have time to help me with my lamps?” “I got time sir, now good time.” en Shyam pakt de eerste lamp. We beginnen de eerste lamp op te bouwen als de overbuurman binnen komt. Hij kijkt geïnteresseert toe. We beginnen eerst de fittingen en de stekkers te monteren. De buurman doet spontaan mee. Na twee fittingen komt de buurman van de pashmina shop binnen. Hij kijkt toe en bij fitting 3 gaat ook hij aan de slag. Onze fabriek loopt goed. Alle verbindingen worden getest en na een uurtje zijn de 14 fittingen klaar. Daarna gaan Shyam, Riandra (overbuurman) en ik de eerste fitting in de lamp monteren. Na 2 uur zijn alle lampen gemonteerd en worden door Shyam achter de trap gelegd. De M-sil moet uitharden.
Tijd voor een bakkie thee. Shyam loopt de Khwopa uit en komt even later terug met 8 platte dinges. “You try one, Sir, I think you like.” “What is it?” “Moela Sir, very mjam.” en hij gebaard met zijn hand het ‘erg lekker gebaar’. Ik krijg er twee en ik neem een hap, .......... oliebollen, het zijn hele zoete oliebollen en erg lekker.!!!!!!! Mjam !!!
“You like, Sir?” “Yes Shyam, very nice, we call it ‘oliebollen’, very mjam.” Shyam glimt.
Ik ga naar het Heart of Bhaktapur en neem een buf chowmien en een biertje. Het is 17:30 en ik ben helemaal vergeten te eten. Goed voor mijn lijn denk ik maar. Ik ben de enige blank op het plein. Op mijn terasje zie ik aan de overkant wat vlooiende vrouwen en denk weer aan de filmmeiden.Na een uurtje ga ik terug naar de Khwopa en neem plaats op het stoepje naast Shyam. Erg leuk om de Nepali langs te zien lopen. Als Het helemaal donker is stap ik op, neem een flesje bier en ga naar m’n kamer. CNN kijken en vroeg naar bed. Ik hoop dat ik een lange ruk kan maken.
Vandaag, 5:01 Ik wordt wakker geblaft. Ik ben om 10:00 gaan slapen en heb er nu 7 uur opzitten. Reden om niet geheel chagerijnig te zijn, maar die hond moet eraan !!!! Om een uur of 6 houd de fucker op. Ik probeer weer te gaan slapen en wordt om 8:50 wakker, heerlijk.
Tijdens het schrijven komt Florence naar boven. Het is alweer haar laatste dag in de Khwopa, vandaag vertekt ze naar Swarga om er tot 14 juni te blijven. We babbelen wat en ze gaat foto’s nemen vanaf het dakterras. Het uitzicht is erg heiïg. Als ze weer naar beneden komt “Zie je dit T-shit, niets meer van de ketjap te zien” “Oke, daar ben ik erg blij mee, vond het wel kloten,” “Ben je gek, joh, ik vond het eigenlijk wel leuk, Prima begin van mijn Nepal avontuur.” Kijk ! dat zijn nog eens toffe meiden. We nemen afscheid “Maar ik zie je toch nog wel.” “Tuurlijk, ik kom nog eten in je restaurant. Dag” en ze daalt de trap af.

Geen opmerkingen: