zaterdag 26 mei 2007

Het dak erop

26 mei 2007 14:08 uur

Gisteren om +/- 17:00 uur kwam de timmerploeg van onze timmermeneer. Alle materialen waren er en ze wilden aan de slag. “What do you want, we must take the roof out? “ “Sorry, what do you mean?” “Do you want that we take out the roof or that we mount the new roof over the old one.” Het blijven Nepalen. “I want you to take it all out.” De mannen gaan aan de slag. De oude beplating wordt verwijdert wat met enige moeite redelijk lukt. Als ze bij de laatste plaat zijn aangekomen wordt er toch wat getwijfeld. Ke garne ? Ik controleer de multiplex plaat en besluit om deze te laten zitten. Deze is nog voledig intact.
De electricien ariveert en ik vraag hem om de buitenlampen te vervangen. Kancha en Sajaan gaan bij de internet shop een ladder lenen die voor morgen 10:00 terug moet zijn. Volgens de electricien moet dat kunnen. Kwartiertje later komen de mannen terug met een ladder. Te kort voor de hoogste verdieping maar ik vraag om de lampen van de eerste verdieping te vervangen. Iedereen gaat aan de slag.
Het wordt hier redelijk snel donker. Om 19:30 is het pikke donker. Dus het is haasten geblazen. Het dak vorderd gestaag maar ze kunnen het niet af krijgen. Het hele dak is afgedekt met multiplex en de helf is ook afgewerkt met een zinken top laag. Het is hun manier en ik vind het best. De electricien haalt het wel. In het donker wordt de laatste lamp gemonteerd. Morgen komt de timmerploeg terug. Ik hoop dat ze dat doen.
De timmerploeg gaat naar huis en de electricien blijft nog ff plakken. Onze eigen Krishna komt ook ff gedag zeggen. Nabu maakt een dhal bath voor de mannen, de electricien eet mee evenals Krishna. Ik neem een chicken sandheko. Borrel erbij, hoppeta, nu maar hopen dat het niet gaat regenen vanacht.

Vandaag om 11:00 afgesproken bij het Heart. Om 11:00 uur zal er een schilder komen en ik wil graag dat Krishna daarbij is om uit te leggen wat ik precies wil.
De timmerploeg is al vertrokken. Het dak is af, joepie de poepie. De pannenlegger is er ook al. Er moet weer een waterdichte aansluiting komen met het nieuwe dak en ik vraag hem tevens om het hele dak na te kijken en te repareren. Alles aan het huis is voor de huurder. Dat is mij van te voren duidelijk verteld. Als het huis instort of zo-iets is dat uiteraard voor de huiseigenaar maar waneer hij het herbouwd is aan hem.
Ujjol heeft de dakdekker 50 rupee gegeven en daarvoor heeft de man 50 dakpannetjes gekocht. Het hele dak is inmiddels nagekeken en waar nodig gerepareerd. Dagloon 150 rupee. Twee uur gewerkt. Ik geef hem 100 rupee. Hij blij maar ik nog meer. Ik kan er voorlopig de eerste 10 jaar tegen.
Het is 13:30. Geen schilder gezien. Krishna en ik nemen een lichte lunch. Het is bloed heet. Op het Taumandhi square zijn zo weinig mogelijk mensen. In de schaduw van de trappen van de Nyatapola tempel worden de voegen van de bestrating schoongemaakt. Uiteraard een vrouwen werkje. Na de lunch ga ik naar huis. Verslagje schrijven en staks de kwalificatie van de F1 te Monaco. I love the Nepal !!!!!!!!!!!!

Geen opmerkingen: