vrijdag 30 maart 2007

Gas en sausjes.

30 maart 2007 7:41 uur

Gisteren ben ik zo’n beetje de rest van de dag bezig geweest met het zoeken naar gas. Heart of Bhaktapur verbruikt +/- 6 cilinders gas per maand. Omdat het aantal klanten nog niet optimaal is zal dat nu ongeveer 1 fles per week zijn. Het wordt dus weer nijpend. De leverancier die Shyam heeft gevonden die “Allways in stock” gas heeft, is potje los. De grenzen met India zijn al geruime tijd dicht. Petrol, diezel, benzine, gas het is er niet meer. Mondjes maat komt er een tankauto de grens over wat resulteerd in enorme wachtrijen voor de pompstations. Ook de vrachtwagens met gas komen de grens erg langzaam over. Het is een rare toestand. Door de vele power cut’s hebben de mensen meer gas nodig. Normaal gebruiken ze een electrische “rice-cooker” maar nu wordt meer en meer gas gebruikt. Reken maar uit. 24 milioen Nepalezen eten twee maal per dag dhal bhat. Als er al een leverancier gevonden wordt die nog wat voorraad heeft kun je niet meer dan 1 tot 2 flessen kopen. Ik wilde snel mijn eigen voorraad aanvullen maar dat wordt een moeilijk verhaal. Inmiddels heb ik 8 flessen. Vandaag ga ik met Shyam op pad. Is kijken of dat wel lukt. Krishna, die separaat gas aan het zoeken is, belde gisteren dat zijn leveranciertje niet eerder dan zondag kan leveren. Een race tegen de klok lijkt het wel.
Ik heb er gisteren ook een frustratie bij gekregen. Omdat ik langere tijd in het Heart of Bhaktapur was kon ik de klanten observeren. Het is beduidend drukker op het plein. Grote en minder grote groepen toeristen struinen rond om foto’s te maken, souvenierjes te kopen en .......... om te eten. Sinds de mannen een professorisch entree bord bij de deur hebben gezet loopt het aantal bezoekers beter. Nu heb ik het nare verschijnsel dat er 6 klanten op het terras zitten en dat er een groepje van 8 franse toeristen binnenkomt en weer verdwijnt !!! omdat ze niet “met z’n allen “op het terras kunnen zitten. Moet ik ook wat op verzinnen !!!

Gisteren heb ik ook mijn aangekochte sausjes gedropt. Da’s echt leuk. Nawaray en Karna ( ass. kok ) moeten alles proeven van mij. 1000 Islan dressing en de Bleu cheese dressing zijn makkelijk. Doppie eraf, vingertje heeeeel voorzichtig in de halsopening en dan een heeeeel klein likje. Mwah, dat gaat wel. Dan de mierikswortelsaus. “Watch it, is stronger” waarschuw ik ze. Heerlijk !!! vinden ze die. Nog maar een likje. Italian dressing, niet veel aan. Springroll saus ( wat wij bij de Taise loempia’s eten ) ; vinden ze heerlijk !!. Stroop, lekker!, Augurk, lachen !! voor mij dan, alsof het een smoelentrekker is. Dan het zilver-uitje, zelfde verhaal. Ik lig in een deuk. Tabasco; “Yes, piero” vind Nawaray, Karna neemt nog een druppel en vind het meevallen. “Not so piero” Ja, ze kunnen hier erg heet eten. “When and with what food are we going to use these sauces, Rick ?” Ik leg uit dat er over de Italiaanse salade bijvoorbeeld best Italiaanse dressing zou kunnen worden gebruikt. Dat snappen ze. “And the other sauces?” Ik moet het slim aanpakken en niet alles ineens willen, bedenk ik mij. “Well, that’s for an other day, but, what I would like is that every time you serve finger chips ( frites ) you also serve mayonnaise in a separate bowl, like you do with the momo’s.” Dat snappen ze ook. En nu als klap op de vuurpijl. “When you serve springroll, we will serve two bowl’s, one with mayonnaise and one with the springroll sauce, Oke ?, We want to give the customer something extra, people like that, no?” Ze glunderen, ze snappen het, nu nog kijken of ze het daadwerkelijk doen.
Ik ben, geloof ik, in 10 of 11 verschillende restaurantjes geweest sinds ik hier ben. Alle menu’s zijn zo’n beetje hetzelfde. Het verschil zit dan ook in de kwaliteit van de kok en de gebruikte ingreniënten. Ik heb een goede kok. Hij is buitengewoon leergierig en houd van zijn vak. Het enige wat ik moet doen is hem de mogelijkheden geven om wat extra’s te doen voor onze klanten. Ik wil gewoon het beste restaurant van Bhaktapur zijn. Veruit eigenlijk. Als ik dan zo’n klein K restaurant heb dan moeten ze willen wachten om er een hapje te doen. Ik kan het gewoon niet groter maken.
Ik word omringt door 5 mooie meiden. Allen vrijwilligsters. Lieke, Kim, Rosa, Charlotte en xxxxx. Ze hebben gisteren in het Heart gegeten en 3 hebben er in het Khwopa guest house geslapen. Ze komen een ontbijtje doen op het dakterras. Shyam zal toch geen concurent worden?? Shyam is net terug, hij heeft gas voor me geregeld. Super gozer.

Geen opmerkingen: