donderdag 8 maart 2007

Nog 10 nachtjes slapen

8 maart 2007 12:03 uur

Nog 10 nachtjes slapen en dan ga ik ’s morgens ontbijten in de Himalayan Inn. Als ik nog een guest house begin zijn mijn kosten wel erg laag denk ik. Gratis eten en gratis wonen. Ik probeerde Shyam uit te leggen dat je in Nederland belasting moet betalen als je in je eigen restaurant eet. Het zijn verdiensten in natura. Ik had ook kunnen zeggen dat ik een prins was en als hij mij zou kussen, dat ik dan zou veranderen in een kikker. Het effect zou hetzelfde geweest zijn. Of tie water zag branden. Ik heb straks 5 personen in dienst. Die kosten 5000 rupee belasting per jaar, punt. Ontslaan kan hier per uur. “Ga maar naar huis en kom niet meer terug” Boem, weg. Da’s toch wel appart, vooral omdat ik Nederland gewend ben. Wat een gezeik hebben Menno en ik gehad in het begin. Je kon iemand met veel moeite ontslaan, maanden salaris meegeven, met behoud van auto zolang de procedure liep, inclusief de branstof. Tienduizenden euro’s kosten dat en hier, hopla, “don’t come back tomorrow” . Dat heeft ook nadelen, mij wordt verteld dat het voor kan komen dat werknemers niet op komen dagen. Want ............. ze werken ergens anders!!!. Het wordt denk ik hetzelfde verhaal als in Zuid-Afrika. Daar moet je een werker net genoeg betalen om één dag te leven. Als je hem meer geeft komt hij de volgende dag niet. Hij komt vrolijk weer opdagen als z’n poen op is. Daat sta je dan met je goeie gedrag; “ik wil mijn werknemers wat extra betalen” Aan m’n hoela !!
De Nepali zijn wel een volkje dat dol is op feestjes. De Kathmandu vallei was van oorsprong Newari country. Het Newari is echt een heel andere taal dan het Nepali. Onderling wordt dan ook Newari gesproken. De Newari hebben ook een eigen kalender. Zij leven in 1108 en hun nieuwjaar is in oktober. Een festival van 10 dagen. Dus; In Bhaktapur vieren we in oktober het Newari nieuwjaar (10 dgn), het Cristelijke nieuwjaar ( je kunt de toeristen toch niet in de kou laten staan- 3dgn) en het Nepali nieuwjaar op 14 april (17 dgn). Dat lees je goed ! 17 dagen !!! Het a.s. festival, begint op 3 april en houd tevens een soort gevaar in. Zeker voor mij. Het feest start met het befaamde “Stone throwing” Jaha. Je hebt Upper Bhaktapur en Lower Bhaktapur. Dit heeft niets te maken met klasse maar met de geologische ligging van de stad. Als je dus up en low hebt , moet je ook ergens samen komen en dat is op het Taumandhi square. De wijken upper en lower gooien stenen naar elkaar en naar de gebouwen op het plein. Waarom? “Don’t know, Sir, we always do” Kijk , dat zijn weer van die logische verklaringen waar ik zo van houd. Als ik de verhalen mag geloven, gooien ze om dood te gooien. Hoe later op de dag, lees hoe meer dronken, hoe gevaarlijker het wordt. Politie durft niet op te dagen. Ze hebben dat eens gedaan en onmiddelijk keerde het volk zich tegen de politie, die er als een haas vandoor ging. Ik moet dus mijn ramen, Himalayan Inn is erg prominent aanwezig op het Taumandhi square, blinderen en mijn deur baricaderen. Het gooien wordt zo fanatiek dat ze de stenen uit de straat rukken. “You better stay inside, Sir and close restaurant for one day” Als klap op de vuurpijl wordt mij verteld dat de sluitingsdag van het festival, op 19 april, precies hetzelfde is. “Stone throwing” dus ! Raar volkje !

Na een lekker dinertje in de Shiva keer ik huiswaarts. Als ik in de Khwopa aankom zitten Shyam en z’n maten aan de borrel. “He boy’s having fun?” “Yes, Sir, having small privat party, Sir, want a drink?” “What you have Shyam?” “Rakshi, Sir, home made, very strong”. “Oke, I try one” Het is echt bocht en je wordt er erg dronken van. Na een glaasje loop ik naar buiten en koop bij de buren een fles Chineese brandy, 40% en 120 rupee, leg dat in Nederland maar eens uit. Ik loop de Khwopa weer in en geef Shyam de fles. “Just give me one glas please, take the rest and enjoy it.” “Thank you Sir, don’t want to stay?” “No, Shyam, no, why you have party?” “Just small party, Sir, long time no festival so we make privat party” “Good Shyam, very good, have a nice evening and good night” Ik loop de trap op en ga naar mijn kamer. Raar volkje !!!

Geen opmerkingen: