zondag 11 maart 2007

Menu's in 6 talen !!!!!!!!!!

11 maart 2007 9:03 uur

Gisteren en eergisteren een hoop geklooid met allerlei zaken. De menu’s voor de Himalayan Inn moeten worden vertaald. Onze Toon is de lul, maar hij doet het met plezier “zegt tie”. Hij werkt erg secuur die broer van me. Als er een menu klaar is komt hij met allerlei verklaringen van de gebruikte woorden. Tnx Toon.
Uitleg:
Elk stoofpotje in het frans heet: Casserole = gewoon pot.
Een stoofpotje van Lam/schaap heet Navarin.
Dus even nakijken of jouw Gai ko Masu gewoon viande de boeuf is of Casserole de boeuf.
Jungle aardappelen, zijn dat sweet potatoes ?? Pomme de terre de brousse of de Jungle klinkt zo stom.
Witte en bruine bonen zijn haricots. Als ze veel groter zijn fèves. Fenegriek niet te vinden.
Kikkererwten nergens te vinden: Erwten zijn Pois, erwtjes petits pois, jouw Pois Chiches heb ik van een marokkaanse menukaart, denk dat het juist is.
Pickle weet ik niet of ze het kennen, Pesto is Italiaans maar dat kennen de franse ook vnl dan op basis van olijven.
Op je valdepena wijn heb ik de trema's niet kunnen zetten
Drumsticks heb ik laten staan. billen zijn cuisses. Gedroogd vlees, zoals in gedroogde ham is Viande cru. Sec = droog, net als in Champagne weet je wel. gedroogd is dan weer sechée, ik weet dus niet of je sukuti cru is of sechée of sec.
Thukpa vind ik dan weer nergens, weet niet wat het is.
Chowmien ook niet.
Lenterolletjes vertalen ze hier door ofwel rouleaux (rolletjes) ook wel door croquettes maar dat lijkt me niks.
Rouleau de printemps ook soms rouleaux printanière.
Er is ook veel verschil van .... met een ei of met vlees = avec viande, of als het er echt samen mee door zit is het aux oeufs, à la viande , au boeuf etc.
Dus spaghette avec légumes is groenten erbij, spaghetti aux légumes is met de groenten er door. ook zo dus voor ; avec tomates of aux tomates.
Verder is kruiden soms lastig. Je kent HERBES de provence, dus gedroogde kruiden die je op de barbecue strooit. In zachte kaas ook altijd\ herbes.
Pikantere, zoals peper, cayenne, curry, pili pili = épices. Dus je moet zien of je er Herbes of épices doorstrooit. kan ik niet weten.
Bij je sterke dranken altijd de inhoud zetten 12 ml of 22 ml glas.

Als het een beetje mee zit dan hebben we de menu’s in 5 talen, Nederlands, Engels, Frans, Duits en Italiaans. Als Krishna gaat bewegen misschien in 6 talen, ook in het Nepali, je weet maar nooit. Moeilijk in beweging te krijgen die knul. Of liever gezegd, erg makkelijk te laten bewegen als je hem maar elke keer aanspoord. Zodra hij uit het zicht is, gaat hij andere dingen doen die, waarschijnlijk in zijn ogen, even belangrijk zijn. “Je moet me niet zo gestresd maken” heeft ie tegen Joyce gezegd. Ik moet daar maar een beetje om glimlachen. Het maken van een agenda-tje is hem volkomen vreemd. Ik zal er mee moeten leren leven.
Na dit verslag moet ik een ontwerpje maken voor de reclame borden. Witte achtergrond en gewoon de tekst Himalayan Inn in zwart, denk ik maar. Reclameborden mogen niet teveel opvallen i.v.m. de Nyatapola Tempel. Als toeristen een foto maken van deze tempel mag er niet een ander voorwerp prominent aanwezig zijn. Mijn lichtreclame met “Beakfast” kan ik dus wel vergeten. Nog 2 dagen, dan kruip ik in de huid van restauranthouder. Het zal mij benieuwen.
Een hoop jarigen deze maand. Het lijkt wel of de emoties wat moeten worden opgeschud. Roger, Tessie, Vincent, Menno, Willemijn, Carolien, Jaap en Dora. Volgens mij doen ze het erom.
Gisteren ben ik op verzoek van Suresh weer gaan kijken in zijn in aanbouw zijnde guest house. Er liep een bouwploeg rond van 7 man. alles bijelkaar 1500 rupee per dag. Dan moet een huis bouwen niet zoveel kosten. Het hout wordt met de hand bewerkt. Alle hout ! Ook de verbindingen en rondingen in de lange sierlatten aan de buitenkant. “Oh nee” zegt Suresh, “deze planken gaan automatisch”en hij wijst een stapel planken aan die over de lengte een ronding hebben en hij wijst ook naar de freesmachine die op de grond ligt. “Automatic”. Uhuh, wij noemen dat ook “met de hand” Voor de liefhebber heb ik wat foto’s genomen van het hout en de bewerkers. Let ook ff op die beitels. Speciaal voor Martin heb ik wat steigers gefotografeerd. Ik zal het af en toe nog wel eens doen. Ook bij grote kantoorgebouwen zie je dezelfde steigers. Ze zijn van bamboe. In Nederland onmogelijk om dit te doen.
Dakdekkers waren bezig om pannen te leggen. De te dekken oppervlakte wordt van een leemlaag voorzien en daarop worden de pannen gekleefd. Het “in verband leggen” lijkt een simpele zaak maar is een kunst appart. Na het zien van de methode om deze pannetjes te leggen begrijp ik ineens dat op de tempeldaken een enorm gewicht moet rusten. De leemlaag is niet zo’n lullig dun laagje en de pannen liggen erg dicht op elkaar.
Suresh vraagt of ik nog steeds belangstelling heb voor het guest house. “Yeah, sure.” zeg ik. Hij glmlacht blij en we gaan huiswaarts. Ik neem afscheid van Suresh en ga naar Badgaon. Het wordt steeds drukker. Eergisteren moesten ze met veel pijn en moeite een plaatsje voor mij maken op het hoogste terras. Er werd een tafeltje naar boven geschouwd, met stoel uiteraard en daar zat Ome Rick, tussen de watertanks. Prima uitzicht over de stad en een lekker windje. Het wordt ook steeds warmer. Graadje of 25. Vandaag is er plaats op een klein tussenterras, 1 tagel 2 stoelen. Prima, ik installeer mij en neem een fles wijn. iPod op m’n tinus, Eagles, Hell Freezes Over kiezen en Huppekee..... Get Over It blaast het in mijn oren (dankje Stan). Proost Tes, nog vele jaren.
Er komt een kerel langs en vraagt iets. Earphone uit m’n oor gepulkt, “Sorry. I didn’t understand you” “Is there something upstairs?” “Yes, a beautiful view.” Hij gaat de trap op en komt na een kwartiertje terug. Hij blijft bij mijn tafeltje staan en de gebruikelijke begroetingen worden uitgewisseld. “Where you from” enz. Hij is Engelsman die eigelijk Indiër is en geboren in Pakistan. Voor alle aanstaande ouders die zonodig een apparte naam voor hun kinderen willen verzinnen. Shezabbas. Ik heb het hem op laten schrijven want dit verzin je niet. We hebben een erg leuk gesprek gehad en de fles wijn soldaat gemaakt. Hij komt volgend jaar zeker terug om een hapje te eten in de Himalayan Inn. Maar natuurlijk....

Geen opmerkingen: