maandag 1 januari 2007

The Donut

01 januari 2007 17:38 uur

Met een kater wakker geworden. Daar is inmiddels niet meer zoveel voor nodig. Flesje wijn soldaat gemaakt tijdens mijn privefeesteje in het Badgaon Guest House en ik had hem goed hangen. Ik ben al weken erg braaf met drank. Ik lijk wel een monnik. ’s Morgens een yogurt met fruit, ’s middags een minestrone soep en een portie momo’s, ce tout. Soms om een uur of 5 een biertje. Local stuff. De kilo’s vliegen eraf. Ik moet een riem gaan kopen want tijdens het lopen zakt de broek van m’n reed.
Ik ben de laatste dagen erg bezig geweest met De Sunny. Ik geloof nooit dat die te koop is en ook de huur van € 100,= per mnd is volgens mij veel te laag. Ik ben bezig geweest met het Durbar Restaurant op het Durbar Square, huur € 12.000 per jaar, met het Peacock Restaurant op Dattatraya Square, huur € 17.000 per jaar en met het Nyatapola Restaurant op Taumandhi Square, huur € 8.000 per jaar maar op een aggenebbes plek.
Ik besluit om Palden in vertrouwen te nemen, ik ben met hem ook al die rests afgegaan. Ook Palden heeft zijn twijfels en denkt dat het belachelijk zou zijn om de Sunny voor maar € 100,= per mnd te verhuren. Ik strubbel nog wat tegen door te zeggen dat Sunny Restaurant het eigendom is van de broer van Krishna maar eigenlijk tegen beter weten in. Ik heb toen ook mijn licht bij Shyam maar eens opgestoken. Vooral de vader van Shyam is een van de notabelen van Bhaktapur maar ook onze Shyam mag er wezen, kom ik steeds meer achter.
“Shyam, I think, you know that I want to do some business in Bhaktapur, Yes?” > “Yeah, sure I know.” “Can I trust you Shyam?”, dat is natuurlijk een vraag waarop ik het antwoord al weet, Ik moet de vent nog tegenkomen die zegt “No, of cource not.” “I’m here for the Sunny Restaurant” en ik kijk Shyam aan met een samenzweerders blik. “The Sunny, Sir? is it for hire?” “The offer is ; to buy it or to rent it”. Inmiddels kan ik een beetje de gezichten lezen van deze mensen, het blijven heel beleefde mensen die niet spontaan in lachen uitbarsten maar ik zie toch iets verdachts. “Are you sure, sir?”. “Yeah, I’m sure, Krishna told me and he knows because the Sunny is from his brother” Zo, gelijk al mijn kaarten op tafel. “From his brother,Sir?”. “That’s what he told me”. “Ï am very sorry sir but I don’t think that the Sunny is from Krishna’s brother.” “Huh, why not, you think?” “Because the ground floor is from a rich Nepali and the other floors are from a group of tailors”. “Are you sure?”. “Yes, I know them all and the rich Nepali want ’s to buy the other floors but de tailors don’t want to sell” Zo, dat is duidelijk. “Why do you think Krishna told me that story? “ Ik hoor mijzelf de vraag stellen, misschien is Nepal besmettelijk. “I don ’t know,sir”. Ja, dat wist ik al. Ik voel me een beetje genaaid.................. “You realy want to open small restaurant?”. “Yeah, but on a good spot” Ik vertel Shyam van mijn bezoeken aan de andere restaurants en vraag hem tevens waarom ze dicht zijn. Te hoge kosten denk Shyam. “Maybe I have a good place for you”. “What do you mean? You have?” “My friend and me have a house next to Taumandhi Square “ “Where? “. “We can go there if you like”. Yesss ikke like!!!! We spreken af om de volgende ochtend naar dat huis te gaan kijken. “What will be the rent, you think Shyam?”. Hij twijfeld wat en loopt heen en weer achter zijn balie. “Come on Shyam, your the owner, you should know”. “I think about 5000 rupees per month, sir” Kijk, dat zijn de bedragen!!!. “But it is very small house” waarschuwd Shyam.
Na de gebruikelijke ochtend rituelen ga ik maar eens naar beneden. “When do you have time Shyam?” “I “phone my friend sir, one moment” Vriendje gebeld ( die blijkt de sleutel te hebben ) en die verschijnt een kwartiertje later op z’n motor. Wij naar het Taumandhi Square. Daar is het dan. Een drie verdieping hoog gebouwtje van naar later blijkt 6,5 m bij 2,60 m vloeroppervlak. Wij naar binnen. Het heeft 5 jaar leeg gestaan en dat is duidelijk te zien. Na de bezichtiging terug naar de Khwopa. “I like to think about it Shyam” Ik zie wel mogelijkheden. Ik denk aan de Pompernickel. Klein bakkerijtje, koffietje erbij alleen waar laat je de zooi en vooral hoeveel mensen kan ik herbergen. Ik praat er over met Shyam. Ik wil 2 toiletten, dames en heren, ik wil een volledig betegelde keuken c.q. bakkerij. Ik wil voldoende electriciteit. Ik wil stromend water. Ik wil afvoer. en het moet helemaal worden opgeknapt. “Yes, I understand, sir, we have to talk about it”. “You think that we can work it out?”. “I think so, sir”. Ik mail m’n maatje Stan of hij een tekening wilt maken met de gevraagde onderdelen als keuken, toiletten enz. Geef me de afmetingen en een paar foto’s mailt ie terug, “natuurlijk help ik jou”. Yoepie........toch een goed begin van 2007.
tnx Stan !!

Prijsvraag: Verzin een naam voor mijn bakkerijtje anex broodjeszaak.
Tot er een betere komt houd ik het op “The Donut

Geen opmerkingen: