zaterdag 27 januari 2007

Power cut's, ik wordt er horendol van.

27 januari 2007 10:32 uur

Nu, na een paar dagen in het bezit te zijn van het contract, krijg ik het redelijk druk. Ik heb volgende week een gesprek met de oude eigenaar en ik wil ook een gesprek met de kok. Het restaurant staat goed aangeschreven en alle toeristen, die ik gesproken heb, zeggen dat het eten erg lekker is. Afhankelijk van het feit of de kok wilt blijven kan ik de menu’s gaan (laten) maken. Als de kok niet blijft zal ik toch als een speer een top-kok ergens vandaan moeten toveren. Tot die tijd kunnen er geen menu’s worden gemaakt. Ik weet namelijk niet wat die gozers kunnen maken. Krishna is al een aantal keren naar de Sunny geweest om e.e.a. te bespreken en te bekijken. “The owner asked me to talk to you about the possibility that we allow him to stay an extra year”. “What?”. “Yes, that’s the Nepali way, he wants to stay, so he asked me to talk to you and to try to convince you to let him stay”. “So, what did you say?”. “Well, I said that I’ll shall talk to you about it.” “Tell him; No, ……That’s the Dutch way”. “Yeah, I know, you are very direct”. “Yes”.
“You said that he will go, remember?” zeg ik tegen Krishna. Die heeft in een eerdere conversatie met de oude eigenaar de boodschap overgebracht om per 28 februari te vertrekken. Dus hij moet nu niet de lul uit gaan hangen, vind ik. “Yes, but he rent the place till 28 of februari, so he need time to go”. Nu kan ik hele bomen op gaan zetten over huurcontracten en opleveringen van gebouwen maar ik ga toch maar een beetje voorzichtig om, met met verse compagnon. “That’s why I like to speak with the man, than we can discuss that we maybe take over some things and which things we don’t need, so that he has to take out”. “Oke, we speak to him next week”. “You are sure that he will go?”. “Yes, I’ll think so” Kijk, dat laatste klinkt nu weer niet zo overtuigend. “It’s very simple, Krishna, I will tell him that we give him two days to leave, after two days I will go in and everything that’s in the restaurant and that is not ours, I will throw out the window.” Krishna kijkt mij aan of tie water ziet branden.

Ik moet een lijstje gaan maken met alle apparaten die niet of niet te lang zonder stroom kunnen en enkele lichtpunten. Er is net een nieuwe regeling afgekondigd betreffende electriciteit.
2 dgn van 05:00-08:00 geen stroom
2 dgn van 12:00-15:00 geen stroom
2 dgn van 17:00-20:00 geen stroom
1 dag van 22:00-01:00 geen stroom
Als dit niet genoeg bespaard worden de tijden verdubbeld. Ik heb net een mailtje van Jaap gehad. In tegenstelling tot Nepal valt in Zuid-Afrika de stroom onaangekondigd onregelmatig uit. Da’s veel lastiger.
Een lijstje dus; zodat ik kan bepalen hoeveel KiloWatt uur ik nodig heb. Volgende week ga ik ook op pad voor een generator. Een beetje generator gebruikt 1,5 liter diesel per draai-uur . Diesel kost hier 49 rupee per liter dus dat valt gelukkig wel mee. Ik ga me ook maar eens verdiepen in zonnecellen.

Geen opmerkingen: