vrijdag 19 januari 2007

Het nieuwe guest house "Tops"

19 januari 2007 9:31 uur

“Oke, give me 5 minutes “

Snel iets anders aangetrokken en op naar Shiva restaurant. We worden hartelijk ontvangen door de baas van het spul, Suresh. Kopje thee en we vertrekken. We lopen de stadspoort uit en net nadat we het Fast Food restaurant (de guides hang-out ) voorbij zijn gaan we linksaf het bouwterrein op van een fors pand. “What you think?”. “Your new guest house? “. “Yes, completely new, but using some old windows, as you can see”. Het is inderdaad prachtig. Een statig pand, spliksplinter nieuw maar in de oude stijl opgetrokken. “Come in site, I will show you”. We gaan door een houtsnijwerk deur naar binnen. Hier had ik de keuken gedacht en dan hier het restaurant, zegt Suresh trots. Dan komt hier de receptie en dan kunnen we nu de trappen op. We lopen door 14 fantastische kamers met eigen badkamer. Ik ga er een stuk aan wagen met foto’s want door de verbazing vergeet ik te fotograferen. Het is een ruwbouw dus je moet er doorheen kijken maar dat heb ik in de loop der jaren wel geleerd. Ik heb goede opleiding gehad van Martin. Na de bezichtiging gaan we terug naar Shiva, kopje thee en dan de bedrijfswagen in. Luc en ik achterin en Suresh met chauffeur voorin.
We rijden dwars door de stad naar de andere kant “I show you the short way” De weg naar wat, denk ik, ik heb geen idee waar we naartoe gaan. Na 10 min. komen we bij een statige ingang en rijden er door naar binnen. Bij de volgende poort uitstappen en door een on-Nepalese receptie komen we in een openluchtzwembad complex. Heel modern. Suresh kijkt of het allemaal van hem is en met z’n armen wijduit langzaam om zijn as draaiend “What you think, he? What you think?” “I’l think it’s beautiful.” en ik meen het. Nooit verwacht in Bhaktapur. “I build it tree years ago” “Is it yours??” “I am the founder of this complex and we are 40 partners. I am the chairman.” Ook hier doen we een rondgang. Kom ik ook op terug. Het is zeer westers. Onze Suresh snapt het wel. Uitgebreide dames en heren toiletten groepen. Een keuken in roestvrijstaal om U tegen te zeggen. Fitness ruimte met ontspannings mogelijkheid. Barretjes. Conferentie zaal en 8 zeer luxe grote kamers met bad en de hele rattaplan. “For special guests and friends, you know?”. “I’l think I understand, your are man like me”. “Yes, what you think, that we are different then you, I saw you make your move on Tina yesterday.” Klein dorpje, dat Bhaktapur, dat wordt nog wat.
Op de zonneweide staan diverse tafeltjes en stoelen. We gaan zitten en er wordt een kopje thee geserveerd. ‘What you think, Rick?, Do you like it? “ “Yes, i did not expect something like this in Bhaktapur”. “So if you make good money with the Sunny and maybe with guest house, you have time for this club?” Dat van de Sunny dat snap ik maar Guest House??? “I am talking about a restaurant Suresh what do you mean with Guest House?”. “If you want, you can rent the whole house, Rick, not only restaurant.”. “I èvu told Suresh, yesterday zat you maybe interested in restaurant” valt Luc in “ I also told Suresh zat you maybe interested in guest house” Giebeld Luc verder. “Your are all ze time talking to Tina”. “How much rent do you want for the whole house, Suresh?” “65.000 rupee per month.” “Why do you want to rent it to me?”. “Oh…. I will rent it to anyone who wants it, My daughter is doing the Shiva and I want to do easy living. So, if I get 65.000 rupee per month, I have a good life, I think”. “You can live like a king !, Let me think about it, please, I need some time”. “Sure you have time, I need 10 to 12 months to finish the place, so there is no hurry.” Fuck. dat gaat rap. Ik heb dus 6 mnd om te kijken of ik zowiezo de Himalayan Inn, aan de praat kan krijgen en weet dan alles over restaurants. Als de toeristen komen weet ik zeker dat, mits de prijs goed is, het nieuwe guest house rendabel te maken is en ik heb dan al de ontbijten van de eigen gasten enz. enz. “I am very interested, so let me think about it and don’t expect that I give an answer in two months, because I also will be busy with the Sunny”, “Oke, No hurry, shall we go back?” We gaan terug naar de Shiva en besluiten om er gelijk een lunchje te doen. Chicken momo’s met dubbel pickles. Na de lunch ga ik naar de Khwopa en Luc doet iets anders. We spreken af om 18:00 in de Khwopa want we gaan weer happen in de Shiva.

Luc en ik arriveren om 18:00 in het Shiva Restaurant. Het is er lekker warm en zo goed als vol. &*%&$ er zit ten al mensen aan “ons” tafeltje. We gaan zitten en bestellen alle twee een bruiswater. Na 15 min. komt “ons” tafeltje vrij en wij verkassen onmiddelijk. Foep, power cut, kaarsjes op tafel en het wordt er alleen maar gezelliger door. We bestellen weer het gezamelijke voorgerecht en voor mij Chicken ale queu ( da’s Engels ). Tina komt binnen en schuift aan ons tafeltje. Zij besteld iets Chinees. We keuvelen wat en pietsen ons voorgerecht weg. Nog maar een watertje. Er wordt een heupflesje Khukuri rum op ons tafeltje gezet. “From Boss” zegt het obertje in steenkools. Tja, iedereen weet dat je geen drank mag weigeren in het buitenland, dus – we moeten wel !!! Tina spuugt er overigens ook niet in. Het is haar laatste dag / nacht. Daar drinken we op. “I also leave tomorrow” zegt Luc. Ja, zo wordt het weer een feest, het valt niet mee , hier in Nepal.
Mijn hoofdgerecht komt binnen. Twee obers en de dochter komen proestend van het lachen binnen. “For you, sir, cock ale queu, You see, sir, cock, because you are cock” en ze kijkt veelbetekenend naar Tina en weer naar mij. Als je hier een meisje op schoot trekt en ze eens stevig zoent dan vinden ze hier nogal gauw dat je een haantje bent. ( Geintje, ik zal zo-iets noooooit doen ) De kok heeft van mijn kippetje een haantje gemaakt. Daar moeten natuurlijk foto’s van gemaakt worden.
Ook de Nederlanders komen weer binnen en nemen aan een tafeltje naast ons plaats. Hup ook aan de rum. Het is een afscheidsfeesje, nietwaar? Het wordt een leuk avondje en ik besluit om eens rustig aan te doen met de drank. Om de borrel neem ik een cola puur i.p.v. gemixed en dat bevalt prima. Ik zie het zooitje zatter worden. De klok tikt onverbiddelijk door en er moet een keer afscheid genomen worden. “When you say goodby, how do you do that in China? Shake hands or kissing?”. “How do you do it in the Netherlands?”. “We kiss”. “We shake hands” “Then we do it the Dutch way”. Ze is het met mij eens. We nemen afscheid.

Er valt een ongeloofelijk dronken Marijke in m’n armen. “En jij moet mij na huiz blenge”. “Alleen als ik je een ongeloofelijke beurt mag geven”. “Tzal us tijd worre, is lang gelede” Mijn humor wordt niet altijd begrepen. Ik kijk Henk aan. “Zis een beetje dwonke, denk ik” Aan Henk heb ik ook geen zak. Luc een proberen. “He, man, everithing oke?” “Yez, I feel good, I did not drink all ze rum zee geev me” “Oke, you take care of Henk and I take Marijke Oke?” Poepeloere zat hangt Marij in m’n armen en ik zeul haar de straat op.”Ik vin jou zoooooooooo leuk, keb zoooooooooooo gelache, misschien blijve we nog langer. Goh !! wa ben jij leuk” Nu vind ik dat zelf ook wel,....... en gekken en dronken mensen spreken de waarheid, maar als ze dat zo tegen je gaan vertellen ga je toch ineens twijfelen. Het straatje is misschien 100 meter, het leken wel 100 kilometers. Ze wordt steeds zwaarder en het gaat echt van links naar rechts met van die zwabberbenen. “Goh... wa ben ik dwonke. Vin jij.... dak dwonke ben? “ “Als een oerletoet. Maar je blijft mooi. “ Ik moet ophouden met die flauwekul, maar te laat. Ze recht haar rug, borsten vooruit, “Ja... vind je?” ^&$#@*& wat ben ik toch een lul. “Komop Marij, doorstappen, we gaan naar huis”. “weet je... dak de ex van Henk ben? Wij zijn nie mer getwouwd. Wij leizen samen maar doen het niet meer samen.... de ex...weet je. dus we doen niks mer” .Glad ijs!!! Voor mij dan. “Morgen heb je spijt dat je dit allemaal gezegd hebt, concentreer je nu maar, anders val je nog”. “Morge heb ik spijt dak nie bij jou heb geslape..” “Komop Marij, je bent erg dronken en nu moet je nog 10 meter en dan klauter je zelf de trap op, Oke?”. “Nie boos worre, ik ben gewoon eerlijk”. “Is al goed, ga maar naar binnen en doe voorzichtig. Daar komt ook Luc met Henk aangezwierd. Rap een kusje op Marijkes wang en een schrouderklop bij Henk. “Nou jongens tot de volgende keer, Wel te rusten” en ik loop naar de Khwopa. Luc haalt mij in. “Did you know zet zee are not married, zee where married but zee are divorced “ “No… Realy?” We bonzen op de deur van de Khwopa. Wat een dag !!

Geen opmerkingen: