zaterdag 13 januari 2007

Himalayan Inn

13 januari 2007 08:31 uur

Voor 90% hebben we de Sunny te pakken. Ik heb de toezegging dat ik de Sunny kan huren voor 1 jaar a 15.000 rupee per mnd en een optie voor 5 jaar met een inflatie correctie van 5% op jaarbasis. De 90% komt uit mijn koker, ik wil de contracten getekend hebben en daadwerkelijk de sleutel van het pand hebben voor ik 100% roep. Maar het ziet er heeeeel goed uit. De overname is ook een meevaller, per 1 maart in plaats van 1 april. Het nieuwe toeristen seizoen begint per eind feb dus dat gaat de goede kant uit.
Ik barst nog steeds van de ideeën maar denk dat het handig is om de eerste 3 maanden niets te veranderen. Het is van de zotte om in de top drukte de zaak dicht te gooien om een tweede toilet te installeren enz. Eerst maar eens aankijken hoe het allemaal loopt.
De naam moeten we veranderen. Zoals uit de foto’s blijkt is de Sunny pal naast het Sunny guest house en Sunny cafe gebouwd. Het hele Sunny gebeuren is op dit moment van dezelfde uitbater, vandaar. De naamsverandering is niet echt tof omdat deze naam in Lonely Planet staat vermeld als goed restaurant. Ik zal met Rene eens overleggen hoe we dat in het vat gaan gieten. De nieuwe naam dus.
Himalayan Inn. Taumandhi Square, Bhaktapur, Nepal
Iedere betere naam is welkom. Maar ik kan ff geen andere naam verzinnen.
Het wordt druk. Eerst een gesprek met een goede advokaat, een beroemdheid in Bhaktapur en vriend van de papa van Shyam, dan een firma stichten om een businessvisum te krijgen, looptijd 5 jaar i.p.v. 3mnd, en dan een inventarisatie van de huidige Sunny. Er is niet veel tijd. Alles gaat heel langzaam in Nepal en de opening is al over 46 dagen.

Vandaag afgesproken met Arthur de Australiër. Hij geeft een afscheids borrel en gaat weer naar Thailand om daar verder te gaan met vrijwilligers werk. Hij gaat naar Kow Lac. Dat heeft door de tsoenami enorme schade opgelopen. Er sjokken daar 70 vrijwilligers rond die in 3 groepen zijn verdeeld. De huizenbouw groep, de botenbouw groep en de engelse onderwijzers. Huizen zijn vernield, boten versplintert en de engels sprekende mensen verdronken. Er is bijna niemand meer die engels spreekt. Dat is weer de andere kant van de medaille. Als vrijwilliger moet je een bepaald bedrag betalen. En het is geen lullig bedrag. Het betreft ; de reis, je verblijf en je eten. Als je dat bedrag hebt overgemaakt mag je 3 mnd komen werken en dan zorgt de leiding dat je ergens onderdak krijgt en dat je daar ook kunt eten. Huh ??????. “So, You have to pay for accommodation, food and for the journey?”. “Yeah, sure, you don’t think that the organization will pay for it all, do you?” “Yes of course I think that, what is this volunteer shit? You have to pay to work for free!!” .”I am surprised that you think that way” “Well let’s put is this way, I will give labor to 5 volunteers in my restaurant for 3 months, every 3 months, if they are willing to pay for travel and accommodation than I will throw in free food.” Kijk, da’s raar, dan snappen ze het ineens wel. Da’s handel; dat vrijwilligers werk. Het is jammer dat er doden vallen anders zou je als plaatselijke middenstand toch hopen op een beetje ramp.

Het is koud. Shyam verteld tijdens het brengen van mijn ontbijt “Very cold, sir, very cold, now 1 degree. “ Dat van 1 graad wist ik niet maar dat het &^$#&^ koud is dat zie ik aan de waterdamp die uit mijn neusgaten komt. “Yes Shyam, very cold. Why don’t you turn on the sun?” Da’s fout, dat is geen steenkools dus dat ontgaat onze Shyam. “Sorry, sir, what you mean”. “Turn on sun, please, “ Hij lacht. “Maybe eleven o’clock sun is coming” “Thank you Shyam, you take good care of me” Hij glimlacht en gaat weer naar beneden.

Geen opmerkingen: