dinsdag 24 april 2007

Over ossehaas en GSM's

24 april 2007 8:49 uur

Het aantal toeristen is dramatisch gedaald. “Of season “ is de kreet. Het van toerisme levende Bhaktapur heeft er vrede mee. Er is een duidelijke stijging van het aantal toeristen ten opzichte van verleden jaar en volgens GertJan zijn de voorspellingen, dat er een 50% stijging wordt voorzien ten opzichte van dit jaar. Ik mag het hopen. M’n Grote broer komt naar Nepal en heeft al moeite met het boeken van een beetje acceptabele vlucht. Alle goedkope (ste) vluchten zijn vol geboekt. Kon GertJan en Willemijn nog voor € 700 een retourtje kopen zoniet broer Toon. Als hij snel boekt kan hij op 5 november over komen voor € 1072. Let wel, alleen op 5 november. Alles ervoor zit al vol en erna is ook niet meer zo goedkoop. Het klinkt lullig maar,........ jammer voor Toon en top voor mij.
Gisteren naar Kathmandu geweest om inkopen te doen. Ik wil een grote en kleine koekepan hebben, messen voor Nawaray, Blue Cheese saus, enz. en we moeten wat planten hebben voor de aankleding. Ons vaste man met zijn taxibusje kon niet komen maar hij stuurde zijn vriend in zijn Maruti. (Alto) Dat scheelt een slok op een borrel. Wat is dat een klein but auto-tje, gelet op het mogelijk kopen van een kleine boom en een 30 tal planten. Lang verhaal, kort. we zijn aangekomen, mijn kleren konden gelijk in de was want ik heb de terugreis met twee aarde potten met garaniums op mijn schoot gezeten. Jaha.... garaniums. Ik wil wel achter de garaniums gaan zitten. Ik wil op de hoeken van mijn balkon een hangplant hebben om het aanzicht te verfraaien. De enige hangplant die voorhanden was.... jullie raden het al. Ik heb gelijk de hele voorraad gekocht. 2 stuks. Ook een leuk boompje gekocht, ik zal er een foto van maken.
Gisteren is er een hele ossehaas besteld. Dat kan natuurlijk niet maar het geeft weer waar ik over schrijf. Het is de hele filet van de buffel. Ik heb natuurlijk eerst naar de prijs geïnformeerd. “All buff meat same price.” “Oke, what is the price of buff meat?” “120 rupee per kilo” Kijk…………. Ik koop een Filet Pur van 2 kilo voor € 2,50 I love the Nepal !!!!!!!!!!!!!!!!
Ik wil Nawaray leren hoe je een echte pepper steak maakt. Je kunt hier nergens een echte steak van de haas kopen dus......... straks bij het Heart wel. Ik moet nog wel ff op internet een lekker pepersausje zien op te snorren.

15:25 24 april. Mijn GSM is naar de kloten. Met geen mogelijkheid aan de praat te krijgen. &^$#&% het is wel mijn lifeline naar de westerse wereld. Ook mijn agenda enz zit in dat ding. Ik ben anders dan Rene, die kan alle telefoonnummers van Zuid-Holland opdreunen met naam, straat en postkode. Mijn hersens zijn een grote gatenkaas. Nadat ik 2 keer mijn eigen verjaardag ben vergeten heb ik zelfs op die datum een alarmpje geprogrammeerd.
Een paar jaar geleden, op een regenachtige ochtend, sta ik in mijn keuken een Senseotje weg te werken en zie met mijn slaperige ogen mijn GSM op de tuintafel liggen. Ik strompel in mijn blote togus naar buiten,.... hop naar de Filistijnen. Met geen mogelijkheid aan de praat te krijgen. Alles kwijt. Ik heb een nieuwe aangeschaft en Gert heeft mij toen geleerd om met mijn laptop te synchroniseren dus gelukkig heb ik alle gegevens ook daar opgeslagen. Ik naar “The cell phone repair shop”
“Do you speak English?” “A lietel” Dat betekend dus gewoon NEE ! “I think my phone is broken.” en ik leg dat ding op de toonbank. Hij pakt hem op en bekijkt hem van alle kanten, “I tink broken” Ja dat tink ik ook. Hij loopt naar de achterkant van de shop en kleed vakundig mijn GSMmetje uit en verbind die met een PC. Net als hij een testrun wilt maken,.......... powercut. We kijken elkaar aan, halen de schoudes op en ik ga maar ‘ns zitten. Tot mijn vreugde springen na 10 min. de TL’s weer aan, joepie, power ! De test duurt +/- 25 minuten. De repairman komt naar de toonbank met keurig mijn GSM in elkaar gezet en zegt “Broken. Not repair” Fuck !! Ik wil niet zonder GSM. Onder de glazen plaat van de toonbank liggen keurig in drie lijnen een stuk of 30 GSM’s. Ik ben denk ik wel verplicht om weer een Nokia te kopen. “You have Nokia with blue tooth?” “Yes” Hij tilt de glasplaat op en neemt er een toestel uit. Tja, er staat Nokia op. “Is this the only one with blue tooth?” Hij knikt. “How much?” “15.500” “You Nepali people, you are all the same, try to robe tourist, What you think, I am multi milionair, You must give me good price” Hij gaat op zijn calculator aan de gang. “13.200 very good price” “Come on, make 13.000 than we have deal” “Oke” De repairman wisseld mijn SIMkaart en steld m’n nieuwe toestel in. Ik betaal en op naar de Khwopa. Ik laat aan Shyam mijn nieuwe toestel zien en op dat moment belt Joyce. Hij doet het dus.
Na een lunch met Joyce en Krishna ga ik maar eens huiswaarts. Foto van de blommetjes en hup naar m’n kantoor om het manual te lezen want ik snap er geen moer van. Ik dacht dat alle Nokia’s hetzelfde waren, nee dus !!! Terwijl ik zit te pielen geeft hij wel braaf een piepje om te vertellen dat mijn batterijen bijna leeg zijn. Aan de oplader en dan maar verder met mijn blog.

Op dit moment wordt het gruwelijk donker en de hel barst los. Met bakken komt het uit de lucht en het gaat gepaard met enorme windvlagen. De stroom valt weer eens uit. Ik schrik me het schompus. Een gigantische klap gevolgd door gerommel op het dak boven mij. Het overbuurmeisje kijkt verschrikt uit het raam, de solarinstallatie van Shyam heeft het begeven en een deel van de installatie is op de straat gedonderd. Samen met zijn broer stormt Shyam de trap op. “Solarsystem fall down, Sir” hij blijft beleefd onze Shyam. “Some one hurt?” “No one, Sir” klinkt het uit het trapgat. Nu maar hopen dat ik morgen warm water heb.

Geen opmerkingen: