maandag 12 februari 2007

Rood spul, groen spul, bruin dinges en geel spul

12 februari 2007 10:09 uur

Vanmorgen om 9 uur opgestaan. Staalblauwe hemel en het zonnetje lokt. Straks maar eens een zonnebadje nemen maar nu eerst ff mijn verslag van de trouwerij afmaken.
Shyam komt naar boven “Are you coming, Sir?”. “Yes Shyam, just finishing the last lines”. “I go down and wait for you, Oke?”. “Oke, Shyam, 2 minutes” Shyam dealt de trap af en ik sluit mijn laptop. Hoppekeee, naar het feest.
Beneden wordt ik opgewacht door Shyam, de overbuurman en “freind of my father, sir”, belangrijk, want die heeft een auto. De Nepali gaan achterin en ik naast de bestuurder. Tijdens het instappen trap ik de brandblusser van z’n sokkel maar “Who cares”. Door de krioelende massa banen we ons een weg. Op de plaats van bestemming zoekt “de viend” een parkeerplek. Zonder aarzelen zet hij zijn 4X4 dubbel weg en stopt zijn moter. Wij stappen uit en ik weet zeker dat die kerel waar wij voor staan geparkeert, er van zijn lang zal z’n leven, niet uitkomt. Maar iedereen loopt gezellig kletsend naar de ingang. Het feest is op het terein van de toeristenbussen. Een ommuurd terein van 100 bij 100 meter, schat ik. Volgens Shyam “very big” Bij de ingang staat een meneer die kennelijk toestemming moet geven om naar binnen te mogen. Shyam verteld wie wij zijn en we worden hartelijk welkom geheten. We stappen naar binnen.
Rechts van mij een tent met baldekijn ( schrijf je dat zo?) met daaronder geplaatst 2 tronen. Daarop gezeten:.......... het koppel ! geflankeerd door de “best man” voor hem en “ik weet niet hoe dat heet voor vrouwen” voor haar. foto’1. Dan gauw een verplaatsing en op foto 2 de ongetrouwde zussen van haar?. Ik namaste en congratulate er lustig op los. We draaien 180 graden en lopen het terein op. Er zijn veel mensen en ik maak snel foto’s 3 t/m 6. Ik berg mijn toestel op want er wordt een biertje in mijn handen gepropt. “Tjing” en ik stoot aan, de Nepali volgen. Die gasten lusten hem ook graag zoals in het vervolg blijkt. Ik wordt aan een heleboel mannen voorgesteld. “Where are the woman?” vraag ik aan Shyam. “Oh everywhere sir, look” en hij wijst een aantal paserende meisjes aan maar ik wordt niet voorgesteld.
Ik waan mij in de zestiger jaren. Lange houten tafels met daarachter 4 mannen die uit kratten flesjes bier staan te schenken. Westerse muziek klinkt uit de speakers en groepjes kerels die met een glas bier in de ene hand en een sigaret in de andere hand elkaar staan te overtuigen van “weet ik veel wat” Zodra het glas leeg is zetten ze het op de grond. Er lopen porters rond met grote rode emmers om de glazen op te halen. Er komt een kelner langs met een fors blad gebraden dingen. Iedereen grijpt ernaar dus ik doe ook maar een klutsje. Erg lekker. “Buf sausage, Sir, very cheap, chicken sausage much more tasty, but buf also good” . Die kerel met dat blad blijft bij ons groepje staan en het dienblad wordt vakkundig geleegd. Als er nog een paar stukjes zijn beweegd de man het blad onder mijn neus, gebarend dat ik moet nemen. “Quick,Sir, for you” Ik neem nog een stukje en spoor Shyam aan om de laatste stukjes te pakken. Als Solita met mijn mars. Geen beleefd gelul maar ....rats, alle stukjes in een beweging in de hand en naar de mond. Skroensch, weg !! De dienblad meneer verdwijnt. Er komen wat kerels bij en vragen om te dansen. Ik weiger beleefd. Ik ga maar eens een ommetje doen. Tijdens mijn wandelingetje kom ik de bruidegom tegen. Snel een foto. ( 7 ) Hij ziet er niet erg happy uit. Ik groet hem en hij lijkt mij niet te zien. Ik loop door naar het baldekijn. Daar zit de bruid, op de andere troon zit oma en ook mama houd een toeziend oog op het meiske.( foto’s 8/9/10). Ik heb diep medelijden met haar. Het is een gearrangeerd huwelijk. Tot 1 week geleden hadden ze elkaar nog nooit gezien. Na de trouwerij, nu drie dagen geleden, verblijft de bruid in het huis van de man. “So, when merry, girl goes to man’s house and sleep with him?”. “Not in arranged merry, Sir, in arrange merry, first night girl sleep in different place, second night she sleep with man. In love merry girl sleep first night with man. ” Ik had dit gesprek drie dagen geleden met Shyam, nadat de stoet was vertrokken en de rust in ons straatje was weergekeerd
Ik keer terug naar mijn groepje. Rest van de foto’s. Ik stop mijn toestel weer in m’n zak en neem een biertje. Er komen weer gozers naar mij toe om met me te dansen. “I don’t dance with man, I only dance with woman.” Ik kijk Shyam aan, maar die glimlacht alleen maar. “Why does they all want to dance with me?”. “You are very popular, Sir, you are first tourist in Bhaktapur with restaurant, everyone knows you and the all want to be your friend”. Huh,……welk??? “There is not one foreigner in Bhaktapur with a business?” . “No, Sir, You’re the first.” $&@*$@&*@ da’s toch ff schrikken, gauw maar een slokje. “In my country, when I dance with man, they think I am a homosexual.” Zeg ik maar om het gesprek een andere wending te geven.“No, sir, You’re not homosexual” toch fijn dat Shyam data an mij kan zien ! Weer komt er een vent vragen om te dansen. “I don’t dance with man “ “You only dance with woman.” maakt hij mijn zin af. Hij lacht en gaat weg. “Do you want diner, Sir?” vraagt Shyam. “What, now?” “Yes, Sir, Newari diner, very good”. “Oke, yes, I like.” Shyam wenkt zijn buurman en gedrieën lopen we naar de achterkant het terein. Daar staat zowaar een buffet opgesteld. Shyam grijpt een bord, de buurman ook en ik volg hun voorbeeld. Eerst maar een schep rijst, dat herken ik, dan wat kip, Ah, daar is de dahl, klein schepje. Dan staan er au bain-marie’s met rood spul, groen spul, bruin dinges en geel spul. Ik heb absoluut geen idee wat het is en wil hetook niet aan Shyam vragen. Zijn steenkools is er niet echt op vooruitgegaan met al dat bier. Dus overal maar een klein schepje van op m’n bord. Wij naar een tafeltje. Ik neem wat rijst met dahl, Flauw spul. Dan wat rijst met groen spul, soort andijvie. Dan wat rijst met geel spul, kerrieachtig pittig, ik grijp eens in de kip, allemaal stukjes met botjes erin, dan wat rijst met roodspul, #@%&@ da’s heeeeeel pittig. Voor de Nepali geen probleem. Ik drink mijn laatste klutsje bier en stop met eten. Een man ruimt mijn bord op en Shyam vraagt of we naar huis gaan. Graag, ik heb het gezien. We staan op en slenteren naar huis.

Geen opmerkingen: