dinsdag 6 februari 2007

Een hoop gemier over de inventaris.

06 februari 2007 10:05 uur

Het is 4 feb 22:30 Prie, prie, m’n GSM gaat, “Hoi, Krishna, how are you?” . “I just had a phone call from our friend at the Sunny, He asked if we could come to his place tomorrow, maybe at eleven o’clock, what you think?”. Ik denk dat ik helemaal gek wordt. “Huh?... We already have an appointment with the guy at 11:00, We asked him to make a list of the inventory and that we will be at his place next Monday. On his request the appointment is a bit earlier namely 11:00 o’clock” ( zie verslag 29-1 ) “Oh then he maybe phoned me to remind me, so I‘ll be at the Khwopa at half passed 10 so we can drink a cup of coffee?”. “Yes, that will be great, see you tomorrow.” Ik moet daar toch fors aan wennen. Dit hele gesprek is totaal zinloos geweest dus waarom wordt het gevoerd?
Gisteren 10:00 uur. Ik zit mail door te nemen als Joyce op de verdieping verschijnt. “Hee, lekker Nederlands mokkel, hoe ist?”. Ze glimlacht en komt bij mij zitten. We keuvelen wat en drinken een kopje Senseo. “Heeft Krishna al gebeld dat hij wat later is, hij heeft een afspraak met een ingenieur over land of zo iets.”. “Nee, nog niet gebeld, #^&@, ik hoop niet dat hij veel later is, ik houd daar niet van, 11 uur is 11 uur”. “Nou, Krishna is nog een nette Nepali, hij belt altijd om te zeggen dat het wat later wordt maar meestal is hij op tijd”. Prie,prie, “Heee Krishna, nice of you to phone me, you are calling to tell me that you are maybe a bit later because you have an appointment with an engineer to talk about land”. “Yes and maybe I will be 5 minutes later, Is that al right ? And I think Joyce is also coming to your place”. “ She’s already here. Oke, I’ll wait for you” Vreemd zeg ik tegen Joyce, hij was helemaal niet verbaasd dat ik al wist dat hij later zou komen.
11:05. Gestommel op de trap. Krishna komt naar boven. “Look who I bring with me? Nice he? my brother the landlord “ achter Krishna komt Nhuchhin de trap op. Ik begroet beide mannen en regel koffie. Nhuchhin wilt heet water. Er komt een onduidelijke inleiding waarom Nhuchhin ook aanwezig is. De man van de Sunny wil persee niet met mij praten want ik ben veel te direct. Hij heeft Krishna’s broer gebeld met de vraag Ke Garne. What to do. Nhuchhin heeft de man duidelijk gemaakt dat wij een contract hebben en dat hij dat gestand wil doen. Sunny pik heeft allerlei verhalen gehouden, zij waren toch vrienden, nooit aan buitenlanders verhuren, wat moet ik nu gaan doen etc. etc. Uiteindelijk heeft hij gisteren ????? een afspraak gemaakt met Krishna en gevraagd of die het goed vond om z’n broer (Nhuchhin ) mee te nemen. Zij hebben deze ochtend gepraat en nu zijn ze hier met de lijst. De inventaris van de Sunny. Het is heel simpel, alles nemen of alles wordt eruit gehaald. Prijs 150.000 rupee.
Ouder worden heeft veel nadelen maar ook een paar voordelen. In plaats van $^%$@& hij kan aan het gas !!!!!!!!! te roepen weet ik inmmiddels dat het verstandiger is om niets te zeggen. Ik moet tijd hebben om te denken. “Does anyone want some more coffee or hot water?” vraag ik. Er worden wat Senseo’s door Krishna ingeschonken, de broer hoeft niets meer. Ik pak de lijst. Gelukkig in het Engels. Het meeste begrijp ik. “If I don’t buy this inventory, he threatened, that he will also take out the stairs, Krishna translate in Newari for your brother, please” Nhuchhin spreekt verschikkelijk steenkools en verstaat het volgens mij ook niet goed.
Men vind het in Nepal normaal dat, alles wat jij als huurder in het pand hebt aangebracht, je er ook weer uit mag halen. De Sunny man heeft 10 jaar geleden de trappen in de Sunny vervangen en verbreed. Dus die haalt ie er ook uit, heeft hij gedreigd. “You understand that it is for me unacceptable to hire a building without stairs, No?, Krishna, translate, please”. “Yes, you trouble with list, maybe I help”. “You have to understand that more then half of this list I really do not want. It is ten years old ruined stuff of the Nepali quality, Krish?! ”.Een hoop Newari geklets. “My brother knows, but also want to please his friend from the Sunny”… “You pay 1 lac fifty, man from Sunny satisfied, everybody happy” zegt Nhuchhin eroverheen. ( 1 lac = 100.000 ) Ik zie dit toch anders. “Nhuchhin, Please give me 3 day’s to think, Oke?”. Hij is akkoord.
Dan is er nog het verschil van mening betreffende 1 maart. Volgens het huurcontract van Nhuchhin ( wat hij van de oude eigenaren van het pand heeft gekregen) is de einddatum 28 feb 2007. En volgens het contract van de sunnyeigenaar is de einddatum 12 maart 2007. Ra,ra toverfee. Ik raak zwaar geiriteert. “Oke, 12 March it is, If we still doing business,………. When I enter the Sunny 13 March, all what is inside, is mine, Oke?” Hij knikt. “So, something more to discuss ?” Iedereen zwijgt. “I think you are very busy businessman so I do not blame you if you are leaving now, Krishna, will you please see that as polite as possible “ Nhuchhin staat op en we schudden de hand. Ik zie de opluchting. Hij gaat de trap af.
“Zullen we een momootje happen in Badgaon?. “We vertrekken. Tijdens de lunch bespreken we wat er zoal is voorgevallen. Joyce is zwaar op haar dingetje getrapt. Krishna wilt de vrede bewaren en ik denk er het mijne van. Na de lunch neem ik afscheid en ga naar de Khwopa.
“Shyam, do you have maybe 10 minutes for me?” “Sure sir, when?” “Whenever you have time Shyam, please bring me small pot black tea and two cups”. “You get visitor, Sir?”. “Yes, you.” Hij grinnikt. Na 10 minuutjes komt Shyam naar boven. Serveert de thee. Ik geef hem de lijst. Hij gaat er eens goed voor zitten en leest aandachtig. Hij doet echt moeite en ik begrijp dat het voor hem moeilijk is om engels te lezen. “Why you buy kerosine burner. you have gas”. “I don’t buy, Shyam, this is the inventory list of the Sunny”. “But why you buy, sir”. “I do not buy, Shyam, It is a list of all what is in the Sunny. You see, in the Sunny are 15 tea cup’s and in the Sunny are 2 toast makers, Inventory list”. “Ahh… now I understand, I thought you want to buy,…………Ahh, this is inventory of Sunny” Ik wil hem bijna kussen. Shyam is zo’n beetje de enige die ik op dit moment vertrouw. “You see Shyam, the man in the Sunny wants 150.000 rupee for this stuff”. Kijk, nu komt de waarde van Shyam tot z’n recht. “Moment,sir, give me moment”. Jongen, alle tijd, ik klop op zijn schouder, “Easy Shyam, take it easy” Shyam kruipt in de lijst.
“I think, expensive sir, to expensive, look” en hij wijst een aantal dingen aan op de lijst. Deze pannen, 500 rupee nieuw, deze glazen, 2 voor 100 rupee, enz.
Ik vertel Shyam wat er zoal is voorgevallen en wat de consequentie is als ik niet betaal. Een volledig lege Sunny, zonder trappen. Op zich erg aantrekkelijk als je toch van plan bent e.e.a. te verbouwen.
“Stairs no problem sir, they are problem for Krishna’s brother” Ah eindelijk iemand die normal denkt. Ik vraag aan Shyam wat kost een tafel met 4 stoelen. 3000 rupee. Wanddecoratie kost hier helemaal niets. We lopen langs de inventarisatie lijst. “I think we can build new Sunny for 150.000 rupee, Maybe 200.000. But then all is new Sir, and as you want it”. “That’s what I think to Shyam”
Zo; alle ingrediënten zijn aanwezig.
Waarom het telefoongesprek van 4 feb om 22:30 ?
Waarom kwam Joyce om 10:00 op koffie bezoek terwijl ze wist dat wij een afspraak hadden om 11:00 uur.?
Als je met je broer om 11:05 in de Khwopa kunt zijn en je hebt al een bespreking achter de rug van minstens 1 uur, hoe zit dat dan?.
Wist Joyce ervan?
Waarom komt Nhuchhin mee ?
Waar komt het verschil in huurcontracten vandaan?
Ik moet er eens rustig over na denken. Ik mis m’n maten. wie is er nog te vertrouwen.
Eerst Joyce maar eens aan de tand gaan voelen.

Geen opmerkingen: