zondag 11 februari 2007

It’s a very good merry month !!!!

11 februari 2007 16:27 uur

Tijdens de lunch begon het een beetje te druppelen. Van die kleine pietluttige af en toe druppeltjes. Ik vraag de rekening, betaal, iPod op m’n test en ik doe mijn rondje. Langs Taumandhi Square, namaste, namaste, hee how are you, namaste, hoi, namaste; zo, plein gepasseerd. George Michael zingt cowboys and angels. Straatje in en op m’n gemak slenteren naar Durbar Square. Schuin oversteken en het “tourist trap”straatje in. Supersmal, ik kan, met mijn armen weid, beide zijden aanraken. Vrij lang straatje en ik namaste me weer een bult. Ik kruis Bolachhen, de straat van Khwopa, maar ik loop door en kom op Pottery Square. Die zijn alles aan het overpakken. Alle vers gedraaide potten worden onder afdakken geplaatst. Het drupt inmiddels al wat fanatieker. Ik laat het plein rechts liggen en loop tot de T splitsing. Links af omhoog naar de Khwopa. Shit, mijn sleutel hangt niet op z’n plekje. Solita is nog aan het schoonmaken. Praying for Time zing George en hij heeft nog maar gelijk. Dan nog maar ff naar de supermarkt. Vanuit de Khwopa rechts Bolachhen in , de hoofdstraat op naar Taumandhi Square, oversteken en de hoofdstraat volgen, na ongeveer 500 meter de super in. Namaste, mandje pakken en de rekken – lees rek – langs. Ongeloofelijk, vier meter rek en na 3 meter shampoo ben ik bij de “head & shoulders” . Ik gooi ook nog vier marsen in mijn mandje. Ik geef Solita af en toe een mars. ’T is een keuze he, een mars of een klapje op der kont. Flesje pepsi in m’n mandje, laat ik mezelf eens verwennen, langs de sterke drank. Ik heb nog een fles wiskey staan dus geen drank. Wat een verschil met vroeger, Aat lacht zich rot. Langs de kaas!. Yep, geen gelul, gewoon een lekker stuk. Een van de boys komt al aangelopen. Ze kennen mij nu wel en hij pakt het bijltje en zet dit op de kaas. Met mijn hand gebaar ik, een beetje meer en hij verschuift z’n bijl. Ik knik en hij snijdt. Plop, een lekker stukske kèèès. Ik naar de kassa en de floeper springt mee. Ze spreken Newari met elkaar en zij slaat de kassa aan. Dan ........... 10% korting. Ik krijg 10 % korting in een fixed price store. “I get 10 % discount ? “. “Yes, you get.”.Ik buig me naar haar toe en als een echte samenzweerder fluister ik, “I think he loves me”. Ze bloost zowaar, “No, I don’t think so”. “It’s Oke, just joking”. Ze glimlacht. Zozo, news travels fast in Bhaktapur. Zij weten dus dat ik de Sunny heb overgenomen. Geweldig, ik prop m’n oortjes weer in en George turnt net een different corner. Met snelle pas naar huis, het is opgehouden met zachtjes regenen. Aangekomen, laptopje gepakt en met m’n broer gechat. Het giet inmiddels, met bakken komt het uit de hemel. Het is een troosteloze bedoening dus;... tiet voor een neut en een leuk verhaal.
Laat ik het inleiden met; It’s a very good merry month !!!!. Er trouwen gruwelijk veel mensen deze dagen want, het is de beste maand om te trouwen. Zoals Willemijn al zei toen ik haar vroeg wat ik allemaal mee moets nemen. “Neem oordopjes mee want het is er af en toe een geweldige herrie”. “Hahahaha. wat nou oordopjes, ik ben een vent, pha, geen watje,......... oordopjes !!!!!” En dat is ook zo, ik ben geen watje, ik ben die grote stoere knul die gewoon ’s nachts tot 02:00 geen oog dicht doet en ’s morgens om 05:00 lekker wakker word van de chinese traktoren die langs komen om te laden en te lossen. Je zit dan ook aan de “Hoofdstraat” van Bhaktapur, da's ook wat waard. Als extra training voor mijn stoerheid doen de straathonden het liefst tussen 03:00 tot 04:00 uur hun terathorium blaf. Altijd leuk.
Eergisteren ochtend een hoop lawaai voor de deur van de Khwopa. Er loopt een bandje langs en die gasten blazen en trommelen er lustig op los. Ze zijn voor de deur blijven staan en ik hang maar eens uit het raam. Ze zijn een auto aan het aankleden. Ik strompel naar de douche en doe mijn ochtend dingetje. Als ik mijn deur open doe staat Shyam net het dakluik open te maken. “Morning, sir, how are you?”. “I feel very good Shyam,……. I saw car down stairs, are you going to merry Shyam?”. “No, sir, I already merry, No,sir, neighbor going merry.” Hij kijkt heel blij. Wat een gozer, altijd vrolijk en blij. “Whoo , big party” zeg ik. Ze zijn helemaal gek van feestjes. Festivals noemen ze dat. Wij hebben carnaval, ocharme 4/5 dagen. Zei hebben festivals van 22 dagen. Het as nieuwjaars festival is van 2 april tot 14 april en dat is alleen maar nieuwjaar, daar komt geen god aan te pas. Wij vinden de 6 daagse werkweek wel wat lang, maar gedurende de festivals zijn de scholen, banken, ambtenaren enz. vrij. Je moet wel tijd hebben om al je zuurverdiende centjes er doorheen te draaien.
Ik heb de foto’s zo gerangschikt dat er de volgorde inzit zoals het “langs de lens kwam” De eerste foto is een foto die ik nog had van een vorige sessie. Die is alleen om duidelijk te maken hoe het straatje recht tegenover de Khwopa eruit ziet. Ik wilde daar alleen het vrouwtje fotograferen maar nu komt het goed van pas.Dus: straatje recht tegenover de deur van de Khwopa, je ziet de deurstijl rechts op de foto. Let ook even op de geweldige breedte van deze hoofdstraat. Het is , echt waar, 3 meter. Het smalste punt van het hele traject. Foto 2. de auto wordt aangekleed. Ik ga weer naar boven, het duurt nog even en ik kan dus mijn ontbijtje gaan nuttigen.
Er klinkt muziek en het komt steeds dichter bij, tijd om naar beneden te gaan. Er steld zich een band op. Recht voor de deur van Khwopa. Ik heb misschien wel 100 foto’s gemaakt, lang leve de digitale camera, maar dat wordt een heel triestig verhaal. Houd de snelheid erin Rick.
Volgende foto, band staat ietwat links van de Khwopa ( mij ) opgesteld en maakt onbeschoft veel herrie ( muziek )De man met de klarinet is de hoofdman.De herrie wordt erger, Huh.... er nadert een andere trouwstoet van links. De ”tegenstanders” hebben een iets meer oranje jasje aan. Op de volgende foto’s kun je zien dat er een soort van competitie ontstaat tussen de bandjes. Aan de handen aan de oren kun je zien dat er een onwaarschijnlijke bak herrie op ons wordt losgelaten. Op oto 6 zijn de bands geintegreerd. De herrie is op zijn hoogtepunt. Want. we spelen ons eigen nummer natuurlijk. Foto 7 . De oranjes zijn er voorbij maar, foto 8, de rest moet er ook nog door. Foto 9; het is vol !.Foto 10 enh 11 Phoe, dat zooitje is voorbij. Nu opstellen om in tegengestelde richting te gaan met ons eigen clubje.
Het is avond en erg druk voor de deur. Foto 12. Het ontvangstcomité staat klaar. Foto’s 13 tot en met 20, er komt een feestende bende onze kant op. Ik word door een aantal kerels in het feestgedruis getrokken, ik dans mee en Shyam kijkt toe.
Ik worstel tegen de stroom in terug naar de Khwopa. Ik heb de bruid en gom nog niet gefotografeerd. Foto’s 21 en 22 Op Foto 23 doen zze iets met bezweren en beloftes. Foto 24. Het is wel een hoofdstraat, dus de auto’s moeten er gewoon door terwijl het feest in volle gang is. Het is nu 18:50 en over 10 minuten ga ik naar het eigenlijke feest. “Yes, I’m invited”. Ik neem m’n fototoestel mee, dus.............tot morgen.

Geen opmerkingen: