donderdag 1 november 2007

When the earth shook below central Nepal, Valley







1 november 2007 15:39 uur.

Zo ff tijd om een stukje te schrijven. Afgelopen maandag was ik net een mailtje aan het beantwoorden toen de Khwopa begon te schudden. Ik zag echt de muren een golvende beweging maken en de vloer trilde. Daarnaast was er een rommelend geluid te horen. Ik sprong recht, shit aardbeving, ik twijfelde, wat te doen met m’n laptop. Ik naar het trapgat, weer terug naar mijn computer, toen ................. stil. Wat een absurt vreemde gewaarwording. Ik kijk uit het raam en aan de overkant staat de buurman een beetje schaapachtig naar mij te kijken. “Did you feel it?” Nou als je dit niet voelt ben je dood. “Yes, strange no?’’ “earthquake!” “Yeah.” Ik ga op mijn gemak naar beneden. Iedereen loopt een beetje schaapachtig rond.
De volgende ochtend lees ik in The Himalayan Times, de plaatselijke krant die ook in het Heart wordt bezorgd, het onderstaand bericht.

When the earth shook below central Nepal, Valley

Himalayan News Service
Nuwakot epicentre of magnitude 5 quake

Kathmandu, October 29:An earthquake of magnitude five on the Richter scale rocked central Nepal and Kathmandu Valley at around 3:35 this afternoon.The earthquake had its epicentre at Shramthali in Nuwakot district, about 25 km north-east of Kathmandu. The tremor was felt in the Kathmandu Valley for three to four seconds.Although no damage to life and property was reported, many people in the Valley rushed to safety after they felt the tremors, fearing aftershocks.Soma Nath Sapkota, chief of the National Seismological Centre (NSC), said an earthquake of magnitude five on the Richter scale is not devastating, but the destruction to life and property depends on the nature of surroundings of the epicentre.


Het bericht vervolgd met een aantal wetenswaardigheden. Zo weet ik nu dat Nepal op de grens tussen de Indiaplaat en de Tibetplaat ligt. Doordat deze landplaten naar elkaar toe bewegen is de Himalaya ontstaan en nog steeds groeiend. Voorts ligt Nepal op de 11de gevaarlijkste plaats in de wereld wat betreft aardbevingen. Slik !!! ’T is maar dat jullie dat weten.

1 opmerking:

marijke en toon zei

hoe ging dat liedje ook alweer .... there is a whole lot of shaking going on !!!
je kunt het gelukkig navertellen .
mooie foto´s trouwens .

x en liefs marijke