zondag 11 november 2007

Knipperend achterlicht

11 november 2007 15:44 uur.

In mijn ochtend routine leest ik mijn mail, kijk ik of de blog van een aantal personen is bijgewerkt en lees de krant. Op 30 oktober verscheen er in de Telegraaf het volgende bericht.

AMSTERDAM, dinsdag
De politie gaat streng letten op knipperende en aan kleding bungelende fietslampjes. Via een brief wordt de politiekorpsen duidelijk gemaakt wat precies de regels zijn. „Het bleek niet overal op dezelfde manier behandeld te worden”, zegt woordvoerder Jos Steehouder van Bureau Verkeershandhaving. In de brief staat dat alleen aan fietsen bevestigde verlichting, met voor een wit en achter een rood lichtschijnsel, geaccepteerd mag worden. De lampjes
mogen niet knipperen en de fiets moet in wielen en trappers oranje reflectors bevatten.

Daar ga ik iets mee doen bedacht ik me.Tot mijn verbijstering gaat de berichtgeving over het knipperende fietslampje 4 dagen door waarvan 3 dagen op de voorpagina !!! Het is de kneuterigheid ten top. Als je hier leeft dan is dit z’n belachelijk verhaal dat je haast niet kan geloven dat het geen grap is of een test om te kijken hoe “de Nederlander” reageert.
Na een tijdje Nepal ga je toch wat anders tegen dingen aan kijken. Als je het geschiedkundig, taalkundig enz bekijkt hoort Nepal eigenlijk bij India. Niet dat ik dat zou willen maar het gaat over de bevolking.We praten dan wel eventjes over 1.300.000.000 mensen. De 2.000.000.000 chinezen doen in dit verhaal niet mee omdat jullie er anders maar een complex van krijgen.
Als de de Vietnamezen, de Kmer en de Thai enz. bij India en Nepal telt kom je op 1.600.000.000 mensen. Wie zijn jullie, de 16.000.000 inwoners van Nederland. Dat is 1 op 1000. Een stad als Breda met wat randgemeenten is misschien 200.000 inwoners. Tweehonderdduizend is precies wat er staat. 200 Nederlanders en de rest Aziaten. Alleen maar om de verhouding weer te geven. Je moet er eens tegen touwtrekken. Ik heb geprobeert het verhaal aan Shyam uit te leggen. Niet te doen. Niet 1 fiets in Bhaktapur heeft überhaupt een lamp laat staan ‘n achterlicht.
Ik krijg steeds meer het idee dat de westerse wereld zijn doel voorbij schiet. Als je leeft tussen mensen die alles uit de kast moeten halen om morgen eten op tafel te kunnen leggen, wat overigens een metafoor is want ze hebben geen kast en tafel, dan wordt zo’n knipperend fietslampje iets volkomen absurts.
Er is een instantie die € 50.000,= per junk uittrekt om in Suriname in alle rust en vrijheid af te kicken. Huh ???? Leg dit maar eens uit aan de Nepali met een gemiddeld jaarinkomen van $ 250,= .
Gisteren ben ik even in de deuropening van het Khwopa Guest house gaan staan en heb er een serie foto’s genomen. Over tegenstellingen gesproken.
Op de motor, zonder helm, met 2, 3, 4 tot 6 personen.Dat laatste heb ik gezien maak gisteren kwam er geen voorbij.
Maar ........................... en daar heeft de Nederlandse overheid dan weer wel gelijk in, geen van deze motoren heeft een achterlicht dat knippert.
Nog iets om over na te denken: in 2006 waren er in heel Nepal 123 dodelijke verkeersslachtoffers waarvan plus/minus 30% kinderen jonger dan 6 jaar. Deze kinderen zijn voor 98% aangereden omdat ze onverwacht de weg op renden of overstaken. Toch ook weer cijfers om me thuis te komem dacht ik. Nepal heeft overigens 24.000.000 inwoners en 1 blanke ondernemer in Bhaktapur.





3 opmerkingen:

marijke en toon zei

Gisteren gelezen.
10% van de wereldbevolking leeft in het stroomgebied van de Ganges.
Ik dacht toen dat het een drukfout was, maar het schijnt toch te kloppen.
PS: In belgië is net vorig jaar verordend dat een achterlicht (rood) mag knipperen.

wim en peet zei

Hi there Rick, nou ik was ff 3 verhalen achter zag ik net! Leuk om al je story's te lezen! Jezus ze hebben daar echt elke dag wel weer een ander festival he, maar wel leuk om te zien hoe het er daar aan toe gaat. Dat verhaal van dat licht heb ik toevallig ook gelezen lag ook in en deuk wat een stelletje bekrompen mafkezen daar, ja heb er geen andere woorden voor. Nou blijf vooral je verhalen opschrijven, we spreken je!!!! Wim en peet

wim en peet zei

test