dinsdag 10 juli 2007

Plafond "in het zicht"

10 juli 2007 14:51 uur.

8 juli kom ik ’s morgens aan bij het Heart. De puinhoop op de trap zegt genoeg. Het is gruwelijk stoffig waardoor de schilder is afgetaait. “He will be back afther the breaking.” Een puik plan. Met slibberen kom ik de trap op en kijk recht in het gezicht van Saasjan. Al die gasten werken mee en ze zijn echt niet lui. “We will have the best restaurant in Bjaktapur” roep ik steeds en ze worden met de dag enthousiaster. Als ik op de tweede verdieping aankom zitten de timmer lieden de vloer in elkaar te flanzen. Erg oneerbiedig want het zijn echt vaklui. Ik besluit om maar een dagje te spijbelen en ik ga met Marieke en Karine op stap. Ik moet veel aan Jaap denken. Dit is ook mijn derde keer Monkey tempel. Arme Jaap. Volgens mij heeft hij Kaap de goede hoop al 30 keer gezien. Wat je op de been houd zijn de blijde en verraste gezichten van de meiden. Het is gruwelijk heet en ook de straathonden zoeken naarstig naar schaduw. Na een lekker maaltje in gaan we huiswaarts.
Ik loop naar het Heart en zie dat de vloer af is. Snel een foto en dan naar de onderkant. Ik heb besloten om het plafond “in het zicht “te houden. Ik vind het er fantastisch uitzien. Niet schilderen dus. Of heeft iemand van jullie een beter plan. Graag reactie als dat zo is.
9 juli. Omdat over de houten vloer specie en tegels worden gelegt wil ik dat Raam, de electricien, de leidingen legt. Ik wil geen leidingen in het zicht en we hebben toch licht nodig in het toilet.
Maar ik heb verzonnen waar het toilet moet komen dus eerst de loodgieter erbij om te vragen of het mogelijk is om het toilet op de desbetrreffende plek te installeren. Het kan maar de vloer moet eruit. “We will do it Rick” zegt Saasjan. “we also did the other floor.” “Oke but we have to wait until mister Raam is finished, because he need this floor tot put holes in the sealing.” Wat ben ik toch een handige flikker. Ik heb veel van Martin en mijn verbouwingen geleerd. Even later komt mister Raam.
In plaats van PVC pijpen gebruiken ze hier tyleen slang. Ik leg uit waar ik mijn lichtpunten wil hebben en Raam gaat aan de slag. Ik ga naar de Khwopa, genoeg geweest voor vandaag.
10 juli. Ik word wakker en ben zo duf als een kip. Het ontbijt met Marieke wordt er niet vlotter op. wel een leuke meid maar vandaag ben ik extra minder spraakzaam. Als Marieke naar haar werk vertrekt lees ik de Telegraaf en langzaam word ik wakker.
Naar het Heart. De stukadoor zou komen om de vloer van de tweede etage te storten en te voorzien van tegels. De mannen zijn extra voozichtig geweest en bijna alle tegel zijn nog intact. Ze lagen in de klei.
Als ik aankom kijk ik weer tegen een volledig gestript plafond. Alle balken zijn perfect in orde en ik wil ze niet vervangen. Het duurt even voor de mannen dat snappen want het andere, nieuwe plafond, is wel erg mooi. Aan m’n hoela, roep ik. Ik ga naar de eerste verdieping en schiet een plaatje van de balken.
Uit het nieuwe plafond steken keurig de electriciteits draden op de door mij aangewezen licht punten. Even een fototje van boven en op naar de stukadoor.
“Where is the plasterman?” “Ah he did not come.” “Why?” “Because he is working somewhere else.” “So, when is he coming?” “Maybe in two or tree day’s”
“And where is the painter?” “He also did not come. He will com in two days with 3 man and finish all painting in one day.” Dat kan helemaal niet maar dat leg ik nog wel uit. De timmerman komt over een week om de laatste lambrisering te monteren, dus hoe kan die knakker dan klaar zijn met schilderen.
Het zal allemaal wel goed komen.

Geen opmerkingen: