vrijdag 13 juli 2007

Jeugdherinneringen.

13 juli 2007 16:52 uur.

Niet veel gebeurd de laatste dagen. De tweede verdieping ligt er voor de helft uit en alle stoelen zijn opgestapeld op het resterende stuk. De eerste verdieping is een gigantische puinbak want a ) De Newari room is voor de helft af. b ) alle troep uit de “storeroom” staat op het resterende deel van de eerste verdieping. De nieuwe ‘Soreroom” en de toiletruimte zijn van een vloer voorzien. Ook deze vloer blijft vanaf de beganegrond “in het zicht” het schaafsel ligt enkelhoog op de begane grond. Als iedereen nu gewoon wegblijft wordt het nog leuk. “Wat nou restaurant?” een puinbak is het. Ik voel me er wonderwel erg goed bij.
Ik word vanmorgen wakker van stemmen uit de aangrenzende ruimte. Opstaan en eens gaan kijken wat dat te betekenen heeft.
Aan mijn buro zitten Marieke, Krishna en een nieuwe. Maaike, blondje uit Lichtenvoorde.( Achterhoek )
Maaike is net aangekomen en blijft een of twee nachtjes in de Khwopa om daarna in Swarga t gaan slapen. Daar gaat ze ook aan het werk.
Ik ben net wakker en super duf. De naam Maaike doet de herinneringen aan mijn jeugd opborrelen.
Fuif bij van Hoof. Visnet aan het plafond, balonnen erin, hier en daar een kaarsje, matrassen op de vloer en enkele kratjes Heiniken. Pick-up met versterker en 2 boxen van 30 watt. In het midden van de zolderkamer een open ruimte. De dansvloer. Zeg maar schuifelvloer. Frank is jarig, Mannetje of 12 denk ik. Jaap en ik friemelen en vrijen om beurten met Maaike ( nichtje van Frank ) terwijl “All or nothing” van de Small Faces en” Spicks and specks” van de Bee Gees uit de boxen bruld. Een hysterische Mieke maakt een enorme rel omdat ze verliefd is op Jaap en die zit dus aan Maaike te frunniken. Dat waren nog een tijden.
Andere Maaike gaat 6 ½ week in Nepal verblijven. 4 weekjes Swarga en 2 weekjes leuke dingen doen.
Ik heb een afstraak met de loodgieter om 9:00 uur dus rap naar het Heart. Als ik beneden aankom zegt Shyam “Sorry Sir, no plummer today, but tomorrow vive o clock.” Ik sta in de deur opening van de Khwopa en daar passeren Uzzol en Saajan. We lopen samen op naar het Heart. Er verschijnt helemaal niemand. Geen timmerman, geen stuckadoor, geen electricien alleen een mooie Nepalese die over Everest beer wilt praten.
Vanuit het balkon kijk ik over Taumandhi Square. In de schaduw van de tempel zitten wat vrouwen te vlooien. Het plein is erg leeg en warm. De stoelen van de tweede verdieping zijn ook op het balkon opgestapelt.
Krishna belt. “I have appointment with Maaike at 13:00 hour but I am on my way to Kathmandu. Can you tell her please.” “Sure, no problem.” “I’ll be back around four.” “Oke, I see you.” Om 13:00 ga ik naar de Khwopa en na kort overleg met Maaike doe ik een klein rondje. Naar Taumadhi Square, straatje links af, ATM machine om geld uit de muur te trekken, Golden Gate en bad van de koning. Er is werkelijk geen hond. Het is bloed heet en ieder normaal mens probeert uit de zon te blijven, maar ja, “ieder normaal mens”. Ik maak een foto van een leeg koningenbad. We vervolgen onze trip . Na het bad Durbar Square oversteken om via de “Touristtrap” weerr in de hoofdstraat te komen. Oversteken richting Pottery Square. Heel erg leeg. Langzaam doorsjokken , links af richting Khwopa. We passeren de Cybershop. Maaike wilt E-mailen en ik loop door.
Bij de Khwopa ga ik aan de overkant inde schaduw zitten. Het waait een beetje en de temperatuur is hier aangenaam. Even later arriveren Marieke en Karine bij de Khwopa. Ook zij komen naar mijn kant om lekker in de schaduw te zitten. De meiden zijn klaar voor deze week. Vrijdagmiddag begint het weekend voor onze Engelse leraaressen. Als echte Nepali keuvelen we er lustig op los. Als na een uur ook Maaike arriveert ga ik richting Khwopa en de Meisjes gaat een colaatje drinken op het teras in Badgoan. We spreken af om 19:00 uur voor een dinertje.
Ik ga m’n blog schrijven en genieten van de Salmiak riksenb die Maaike voor mij heeft meegebracht.

Geen opmerkingen: