zaterdag 8 december 2007

Waiting for water

8 december 2007 10:40 uur.
Vanaf het terras van het Heart zie ik de kannen en potten klaar staan. Er wordt weer water uitgedeeld en daar is het wachten op. Zodra de tankwagen arriveert wordt het een gezellige babbelende drukte

Tientallen potten en kannen staan klaar om water te halen.


Tankwagen met water.

Als je hier nu zo'n beetje 1 jaar rond huppelt en net zo nieuwsgierig bent als ik dan kom je steeds meer dingen te weten die je, en dat is best wel gek eigenlijk, erg gewoon gaat vinden. Het feit dat er om de haverklap een geit of buffel de strot wordt afgesneden, iedere dag rijen mensen voor de tempels om "puja" ( puzja - offergaven en gebed) te doen. enz. je gaat het heel gewoon vinden.
Hetzelfde met de goden verhalen, ik ben erachter gekomen dat wij, of in iedergeval ik, erg weinig van andere geloven afweten. De katholieke kerk schermt dat wel erg degelijk af en dat doet de Islam, Hindoe weet ik wat al niet meer, ook. De eerste maanden tolde mijn hoofd van al die namen. Wie was welke god en waar staat ie voor. Ik ken er nu een paar en dat vind ik best. Het is nu zaak om jullie op e.o.a. manier ook inzicht te laten krijgen in deze wereld.
Van beroep ben ik programmeur/analist. Dat is dus wel ff wennen hier want er zijn een hoop verhalen die in feite kant nog wal raken en het waarom is nergens te vinden, een absolute gruwel voor mijn persoon. In mijn analyse ben ik tot de volgende conclusies gekomen.
Volgens mij is het "geloof" een wapen om "het volk" in toom te houden. In ieder geloof heb je volgens mij het goede en het kwade. Sinterklaas en zwarte piet. Onze lieve heer en de duivel enz. Dit is ook nodig om "het volk" wijs te maken dat bij goede daden een beloning staat te wachten en bij slechte daden , hel en verdoemenis.
Hier is het niet anders. De Hindoes hebben gruwelijk veel goden waaronder goede en kwade. Het waarom wordt nooit gevraagd, doen ze hier gewoon niet.
B.v. Ganesha of Ganesh is de beroemde en populaire Hindoe god met de olifanten-kop. Als zoon van Shiva & Parvati (diens vrouw) verloor hij zijn mensenhoofd toen Shiva (die als oorlogsgod veel van huis was) hem niet als zijn zoon herkende. Shiva komt thuis van weer eens een oorlog en is zo lang weggeweest dat de zoon, Ganech, zijn vader niet kent. Als Shiva voor de deur staat om weer in zijn paleis te gaan wonen weigert Ganesh deze, voor hem vreemde man, binnen te laten. Shiva ontsteekt in woede, trekt zijn zwaart en hakt in 1 slag het hoofd van Ganesh af. Ontstelt gilt Parvati dat Shiva zijn eigen zoon heeft vermoord waarop Shiva zijn pijl en boog pakt en het eerst volgende dier wat hij ziet, in het vizier neemt. In dit geval een olifant. Shiva dood de olifant, hakt snel zijn kop af en plaatst dit op het lijf van zijn zoon die weer tot leven komt. Ganesha is de god van de wijsheid, maar vergelijkbaar met Hermes heeft hij ook een associatie met reizigers. Zijn rijdier is een rat.
Na het horen van dit verhaal, +/- 10 maanden geleden, vraag ik gelijk, "waarom heeft Shiva niet het hoofd van Ganesh zelf gepakt en teruggeplaatst?" Ik verzeker je, dan krijg je hele rare blikken. Ik ben kennelijk de eerste die dat vraagt en men heeft er uiteraard geen antwoord op. "We don't like this question."
http://www.katinkahesselink.net/india/india-goden.html
.
Enkele dagen geleden vraagt Ujjol aan mij “Rick, do you know that Carna is going to marry ?” “No, realy, when?” “Next week, you remember that Carna asked you for 10 day’s holiday? “ “Yes, sure I remember.” “Well, that was for his marriage.” “But that’s next week.” “Oh, yes, next week, we are invited, so are you also coming?” “Yeah, sure, when?” “Ah Wednesday, we leave at 8:00 by bus. Two hour drive, we stay there for 2 – 3 hours and than com back, Oke?” “Oke,” Rare jongens die Nepali. Carna vraagt vrij en zegt er niet bij dat het om zijn trouwerij gaat. Dit is zijn tweede huwlijk. Zijn eerste vrouw heeft hem verlaten. Wel zo makkelijk in Nepal. Je gaat bij elkaar wonen, gaat naar de tempel en je bent getrouwd. Daarna gaat een van de twee weg en dan ben je gescheiden. Heel appart. Volgende week een verslag van een Tamang wedding. Ik ben benieuwd.
Tijdens mijn “morningwalk” schiet ik regelmatig wat plaatjes. Steegjes en zelfs hooimijten, midden in de stad, geweldig


Woonhuis.


Steegje.


Hooimijten in hartje Bhaktapur.

1 opmerking:

wim en peet zei

Ha Rick, rare jongens die Nepali, heel gedoe ook dat geloven en dat is overal ter wereld volgens mij. Het nadeel van al dat geloven is, alle andere vormen en soorten geloof zijn NIET goed, walla, hert begin van ruzie, oorlog etc is daar. Vooral moslim's hebben het zwaar met anders denkenden. In Indonesie leven de diverse soorten geloof broederlijk naast elkaar wat vreemd genoeg door iedereen hier geaccepteerd wordt, eerder uitzondering dan regel. Groetjes naar "de Heart" Wim en Peet