zondag 2 december 2007

Bitterballen in Bhaktapur

2 december 2007 9:11 uur.

Zo, net terug van mijn ochtend wandeling. Sinds enkele weken doe ik “the morningwalk” Het begon met 1 half uur, nu is het inmiddels 3 kwartier en ik wil naar 1 uur. Stevig door lopen dan wordt je vanzelf warm. Ik lijk wel gek, gestopt met roken, drink een stuk matiger en nu ook nog “sporten” Aat lacht zich een breuk als ze me ziet sjouwen.
Het is ’s morgens best fris of eigenlijk koud. Er hangt dikwijls een soort van mist maar dat blijken laaghangende wolken te zijn. De werking is in iedergeval hetzelfde.
Ook in de ochtend zijn de vrouwen al druk aan het wassen, kleding, potten&pannen en zichzelf. Het zijn spijkerharde meiden, het water is een graad of 4 en da’s toch koud op de borstjes.
Omdat het zo vroeg is zijn de straten redelijk leeg en staan de gebouwen er verlaten bij. Bij sommige tempels echter vormt zich een rij van vrouwen die de puja komen doen. Het zal wel aan de “god” liggen die in deze tempel wordt vereert.
De zon doet de wolken verwijnen en de temperatuur wordt aangenaam. In het zonnetje tussen de 22 en 25 graden en dat is nou weer wel lekker. Ik schiet wat plaatjes omdat anders het verhaal wat saai is.
Als ik weer voorbij een vijver loop ziet ik dat het vandaag een rode dag is. Aan de overkant van deze vijver zijn “verffabrieken” in weze zijn het vrouwen die strengen katoen en linnen verven. Na het verven worden deze strengen in de zon te drogen gehangen. Soms is het zwart, dan weer groen, dan weer geel en vandaag dus rood.

Al een aantal dagen spookt het door mijn hoofd. Als Hollander moet ik toch gewoon kroketten kunnen maken. De vorige keer was het een ramp, gewoon finaal mislukt. Het internet maar weer eens afgestruind en een heel makkelijk recept gevonden. Na mijn stoofvlees ervaring weet ik dat ik nu ook gewoon “draadjes vlees” kan maken. Men neme:
2 kg buffelvlees.
3 grote uien (werden dus 6 kleintjes)
250 gr boter
250 gr bloem
bosje peterselie (hebben ze hier)
1 ½ liter bouillon
Het vlees in hapklare brokken snijden en goed aanbraden en daarna in de bouillon 4 uur laten stoven. Af laten koelen en in hele kleine stukjes snijden. Daarna de ragout maken en elke keer in de koeling op laten stijven. Vreemd eigenlijk, in mijn belevenis hebben stijf worden en kou niets met elkaar te maken maar in de keuken is dat toch ff anders. Enfin, lang verhaal kort. Vrijdags om 9:00 begonnen en om 17:00 hadden we de ragout klaar om in de koelkast te stoppen.
Gisteren hebben we met 3 man anderhalf uur bitterballen staan draaien. Na het draaien gaan ze weer minimaal 1 uur in de koelkast, wisten jullie dat? In Nederland zijn deze kroketten of bitterballen niet te betalen. Er zit zeker 10 uur arbeid in het maken van 109 ballen. Met een beetje goede wil zijn het er 120 denk ik want ze waren aan de grote kant. Met een uurloontje van € 50 en de inkoop, electriciteit, gas enz. zou dat ongeveer € 6,= per bal zijn. In mijn geval is het gelukkig wat anders en komt de kostprijs van 1 bal op 6 Rs.
Ik heb sinds een maand ook iets nieuws geïntoduceerd in het Heart. Als klanten besluiten te dineren krijgen ze een welkoms-drankje. Het is raksi, geserveert in een traditioneel kommetje; palla genaamd (Sali in het Newari). Het is gemaakt van aardewerk en als je wilt mag je het als souvenier meenemen. Na het diner en bij de presentatie van de rekening worden nu naast tandenstokers ook pepermuntjes in het presenteermandje gedaan. Het wordt door de klanten erg op prijs gesteld en ik ben weer eens (voorlopig) het eerste en enige restaurant dat deze service geeft in Bhaktapur.


ijskoud water en keiharde vrouwen.


Tempel


Tempel


Kleine steegjes.


met kruipdoor sluipdoor poortjes.


Soms staat alleen de voorgevel nog.


Vandaag is het de rode dag.


De katoenen stingen zijn rood geverft en hangen te drogen.


Het draaien van de bitterballen.


Chinees groepje in de Newari room.

3 opmerkingen:

marijke en toon zei

Hé man , je wordt een echt chefkok , goed hoor die bitterballen . probeer eens een beetje mosterd door je ragout te doen , voor een beetje meer pit als je dat lekker vindt . knap hoor , rick goes fisical!! spaar alvast maar voor een vliegenmepper om de wilde wijven van je lijf te houden !! hug and x marijke

Carolien zei

6 euro per bal, was ook een leuke titel voor je blog geweest.
Heb je al een paardenstaart en een kaal kruintje ook?
Binnenkort niet meer van echt te onderscheiden :)

Toine zei

Als het je met bitterballen lukt moet de volgende fase echt gewoon frikandel speciaal worden. Geheid een klapper bij al die monikken. Ik kan het recept wel mailen, maar als je op de krikandellen-site (http://home.quicknet.nl/qn/prive/mj.ruberg/) zoekt kom je vast wel goede ideeen tegen. (In de moderne frikandel vind je kippenvlees dat achterbleef op het karkas na het fileren (40 %), ook wel separatorvlees genoemd, 25% is varkensvlees; sommige producenten voegen voor de smaak nog circa 5% paardenvlees toe. De rest is water, paneermeel, bindmiddel, kruiden, uien en smaakversterkers. Ook bestaan speciale kipfrikandellen die tot wel 80% kippenvlees en geen varkensvlees bevatten.).

Succes, en als je ermee binnen loopt zie ik de 15% commissie graag tegemoet. (Trouwens voor jezelf een aardige compensatie tegenover al dat wandelen, lijnen en minder drinken).
Groeten uit Uden!