zaterdag 9 juni 2007

Start van het regenseizoen

on9 juni 2007 11:06 uur

Het regenseizoen is echt begonnen. Op het Taumandhi square worden er tijdens de avond markt erg veel paraplu’s verkocht. Ik heb er ook een aangeschaft een echte monsoen umbrella uit China. 140 rupee. Ongeloofelijk eigenlijk als je er over nadenkt. Acht fel gekleurde lapjes waterdichte stof die aan elkaar zijn genaaid, wat toch “iemand” moet doen, op een ijzeren frame gestikt, wat ook iemand moet doen, dan wordt het verkocht aan een Nepalees en moet het vervoerd worden, de Nepalees verkoopt het aan de markthandelaar die de paraplu dan voor € 1,60 aan mij verkoopt en iedereen maakt er winst op.
Ik heb net in de Telegraaf gelezen dat het in Nederland ook behoorlijk heeft geregend. Zo-iets dus alleen dan iedere dag zo’n beetje. Ik hang uit het raam en zie de buurvrouw het water opvangen in een roestvrij schaaltje. Door een ander raam zie ik de overburen allerlei potten en pannen onder het golfplaten dak zetten om water op te vangen en als ik links van me kijk zie ik de duiven schuilen voor de hoosbuien. Met bakken komt het uit de hemel.
Gelukkig is mijn nieuwe balkondak niet waterdicht. Het zou te mooi zijn. Inmiddels snap ik hoe men hier een waterdicht dak denkt te maken en een aluminium plaat op een multiplex plaat spijkeren gaat volgens mij nooit goed. Toen ik probeerde uit te leggen dat dit nooit zou werken keken de Nepali mij aan of ze water zagen branden. “We always do it like this.” Silliconenkit is hier nog niet uitgevonden en Bizonkit kennen ze hier niet omdat ze buffels hebben en geen bizons.
Uit de tijd dat mijn kantoor gevestigd was op de Tramsingel in Breda en we “inwoonden” bij Rooftop dakbedekking weet ik dat het waterdicht maken van een dak geen sinecure is.
Dan maar dakpannen. Ik laat Kansha navragen of er pannetjes op ons nieuwe dak gelegd kunnen worden. Het is bijna plat en de onderlaag is van aluminium.
De volgende dag verteld Kansha dat het mogelijk is en dat de dakdekker de volgende dag ( vandaag ) zal komen indien ik akkoord ga. 1 rupee per dakpannetje, 500 rupee voor klei en 300 rupee voor een dag werk. De dakdekker denkt 1000 pannetjes nodig te hebben. Ik ga akkoord. Voor 1800 rupee extra hoop ik een waterdicht dak te hebben. Het regent pijpenstelen dus dat dak zal wel ff duren denk ik.
De filmmeiden komen niet meer naar Bhaktapur. Hun hele schema moest worden omgegooid omdat er weer eens een strike aan komt. As zondag en maandag wordt er in heel Nepal gestaakt en waarschijnlijk ook dinsdag maar dat weten we nog niet zeker. Tijdens de staking rijden er geen bussen en taxi’s dus hoe kom je in Bhaktapur. Omdat we toch een soort van verleden hebben wil ik ze toch erg graag gedag zeggen ga ik vanavond ff retour Kathmandu om een hapje met ze te eten.
Ik heb van de nood een deugd kunnen maken door het verbouwingsschema te verplaatsen. Zondag komt de electricien om de leidingen te leggen en de nieuwe lichtpunten te installeren en maandag komt de timmerploeg om de houten vloer en lambrisering aan te leggen. Geen gestaak voor ome Rick.

Geen opmerkingen: