woensdag 26 maart 2008

Lami

26 maart 2008 10:26 uur.

Ik heb het bedrijf Phukang Ltd opgericht. Phukang (spreek uit fukang) is Newari voor alles of het totale. Phukang houd zich bezig met webdesign en programering. We maken websites maar kunnen ook assisteren bij het maken van websites. Uit Nederland kwam de vraag “kunnen zij dat dan ? “ Ja, natuurlijk. Hier heb je ook dokters, advokaten, ondernemers en programmeurs. Ze verdienen alleen heel wat minder dan in het westen. Philips, AKZO, HP enz. zijn niet voor niets met hun hele administratie en helpdesken naar India gegaan. Het verschil tussen India en Nepal is de naam en een getrokken streep op een landkaart beter bekend als grens. Ik heb er alle vertrouwen in dat wij hele goede functionele websites en web applicaties kunnen bouwen maar het zal tijd nodig hebben.

Ik ben nu anderhalf jaar in Nepal. Meer en meer begin ik deze cultuur en deze mensen te begrijpen. Ik ben het er niet altijd mee eens maar dat is een ander verhaal. Ik zie ook de armoede van de Nepali. Als je als toerist in Bhaktapur rondloopt zie je wel arme mensen maar je beseft niet hoe arm ze zijn. ’s Nachts liggen de trappen van de Nytapola tempel vol met straatkinderen. Mensen leven echt in golfplaten hutten langs de rivier. Je gaat heel anders tegen “kinderarbeid “ aankijken als je hier woont. Als je geen wol wilt verven dan doet een ander kind het. Je krijgt een maaltijd dhal bat en water om te drinken en 20 rupee per dag. Je straat vriendjes hebben niets en zijn afhankelijk van de toeristen. De toerist schiet liever plaatjes van de tempels en de pleinen. Je kunt ook niet alle kinderen wat geven dus geef je er niet een. Even ter verduidelijking, ik ben geen voorstander van kinderarbeid maar denk ff na over het alternatief.

Alle vrijwilligers die les kwamen geven en die ik tot nu toe heb gesproken hadden “van thuis” geld bij zich dat zij wilden besteden aan een goed doel. De bedragen variëren van € 500,= tot € 2.000,=. Voor Nepal best een boel geld en je kunt er hele goede dingen mee doen. De vrijwilligers blijven gemiddeld 3 maanden waarvan ze 2 maanden les geven en 1 maand gaan trekken. Sommige vrijwilligers geven schoolboeken, uniformen kortom, gebruiksartikelen. Andere vrijwilligers willen verbeteringen aan de school. Hanneke wilt dat haar school een bibliotheek krijgt, een “Nederlandse” toilettengroep, een speelbare speelplaats en een schilderbeurt. Wienke en Nienke willen dat het schooltje waar zij les geven, electriciteit en stromend water krijgt. Deze wensen zijn gebasseerd op het beschikbare budget.
Het was logisch dat Hanneke aan mij vroeg waar zij kastjes kon laten maken en wat die zoal zouden kosten. Samen met Uzzol hebben we prijzen opgevraagd bij de verschillende schrijnwerkers en na goed dunken van Hanneke is een order gegeven voor 4 boekenkastjes, 4 lessenaars en 4 stoelen voor de leerkrachten. Voorts heeft ze 102 boeken gekocht voor de groepen 1 tot en met 5.
Op haar verzoek heb ik een tekening gemaakt van een toilettengroep en met die tekening zijn we, met alle Heart of Bhaktapur bouwvakkers, naar die school gegaan om prijsopgaven te maken. De schilder is inmiddels aan de gang en ik heb de tekening van de toilettengroep aangepast omdat het bedrag te hoog was voor het beschikbare budget. Ik weet zeker dat we daar wel uitkomen.
Toen Wienke en Nienke hoorde van de hele operatie hebben zij ook aan mij gevraagd om een handje te helpen bij hun project. Ook daar ben ik met de nodige mensen naar toe gegaan en daar gaan we stroom en water aanleggen.
Nienke en Wienke zijn inmiddels naar Chitwan vertrokken en gaan aansluitend de Annapurna-trekking doen. Ze hebben mij geld in beheer gegeven omdat het werk door moet gaan en ze het geld niet aan de princepal durfde te geven. Hanneke is met de twee meiden mee naar Chitwan en komt zondag terug. Ook zij zal mij de rest van haar budget in beheer geven en verwacht dat ik het werk afmaak als zij haar Annapurna trek gaat doen

Ik heb mijn volgende doel gevonden.
Ik ga bemiddelen tussen vrijwilligers die hier Engelse les willen geven. Als zij een bedrag ter beschikking hebben om hier te besteden dan kan ik ze daarbij helpen. Ook vrijwilligers zonder extra “goede doelen geld” zijn uiteraard welkom. De vrijwilliger krijgt de keuze uit diverse scholen en kan daar zelf bepalen waar het geld aan wordt besteed. Als het project langer duurt dan de tijd dat de vrijwilliger hier is, kan en wil ik het project afmaken. Via een website kan de voortgang van het project worden gevolgd middels foto’s en tekst. Ook zal er per project een financiële verantwoording worden afgelegd.
Samen met Shyam, Master, Uzzol en enkele anderen, ga ik een programma maken waaruit de vrijwilligers kunnen kiezen. Als alles verloopt zoals ik het nu in mijn hoofd heb dan heb ik het volgende voor elkaar,
- Vrijwilliger kiest zelf de school waar hij/zij les gaat geven.
- Vrijwilliger kiest eigen project, indien gewenst met onze hulp.
- Vrijwilliger krijgt uitgekiende prijzen voor eventuele uitstapjes en trekking
- De scholen krijgen betere faciliteiten.
- Vele Nepali hebben werk en daardoor geld.
- Shyam heeft een paar kamers vol.
- Heart of Bhaktapur heeft meer klanten (uiteraard tegen de gereduceerde prijs)

Het zwaartepunt van mijn nieuwe bezigheid komt te liggen op,
- Hygiëne
- Lesmateriaal en les methode
- Voeding.
- Speelplezier.

Ik wil een steentje bij dragen aan de verbetering van Nepal. Ik ben er echter van overtuigd dat ik Nepal niet kan veranderen. Wel kan ik zaadjes planten. Het lijkt mij het beste dat kinderen, de nieuwe generatie, goed worden opgeleid zodat zij later de dingen kunnen doen die benodigd zijn om Nepal naar een hoger niveau te tillen.



Het toiletten gebouwtje van de Comunicative English Scool


Een "gat in de grond" toilet. Beetje overstroomd.


De nieuw te bouwen meisjes / dames toiletengroep. Wordt rechts aan de bestaande toilettengroep gebouwd. Later worden de jongens / heren toiletten opgeknapt.


1 europees en 3 Nepalese toiletten en uiteraard een handenwasplek.


Ashapuri Primairy Scool. Hier gaan we electriciteit en stromens water aanleggen. Als er geld over is geven we ook een schilderbeurt. Eventueel volgend project is : een extra lokaal, nieuwe daken en glas in de ramen. Maar, dat is voor de volgende.

http://www.hannekelariviere.blogspot.com/

http://wienkenienkenepal.waarbenjij.nu/index.php?page=message&id=2401059

PS. Lami = Nepali voor bemiddelaar. Meestal wordt daar een huwlijksbemiddelaar mee bedoeld, immers 95% van de huwlijken is nog steeds geärangeerd. Neemt niet weg dat Lami - bemiddelaar betekend. Ik zal echter een nieuwe naam moeten verzinnen want Lami.com / Lami.nl enz zijn allemaal bezet. Verzin maar een mooie naam en laat het mij weten.

1 opmerking:

marijke en toon zei

Maak er dan l'ami van.
Vriend in het frans. Of mon ami.
Zo te zien goed bezig daar.
Ga je toch een plaatsje in de hemel verdienen.
T