vrijdag 21 maart 2008

De assen van de chariot.

21 maart 2008 9:30 uur.

Tegen de zijkant van de Nyatapola tempel, schuin tegenover de voordeur van het Heart, liggen zware balken. Ze liggen daar al 5 jaar volgens mijn mannen. Op een ochtend zijn een aantal mannen begonnen met de bewerking van deze balken. Het moeten de nieuwe assen worden van de chariot die met Bisket Jatra door de straten getrokken gaat worden.
Zoals in mijn blog eerder verteld is de chariot van 2007 door z’n hoeven gegaan. Door de enorme krachten die vrijkomen tijdens het sleuren door honderden mannen aan die kar zijn de assen gebroken en moeten er nieuwe worden gemaakt. Ik maak elke dag een paar foto’s. Deze kerels hakken in 4 dagen zo’n as uit een grote balk, alles handmatig natuurlijk.


De balken werden hoofdzakelijk gebruikt om op de zitten. Waarom ze daar lagen kon niemand mij, tot een week geleden, vertellen.


Tijdens de laatste "chariot pulling" in 2007 zijn de assen gebroken.


Duidelijk is te zien dat deze as naar de knoppen is.


Als ik 's morgens aankom bij het Heart zie ik deze kerels aan het hakken.


Eerst worden de assen in het vierkant uitgehakt.


Eerst erg grof en later erg glad afgewerkt.


Onder toeziend oog van mijn mannen wordt er in stereo gezaagd.


Deze schrijnwerker is niet tevreden over zijn zaag. Hij loopt steeds vast en hij steld de vertanding even bij door met zijn beitel de tanden van de zaag een klein tikje te geven.


Dit moet zowel links als rechtsom gebeuren.


Het gat in de as voor de borgpen wordt keurig uitgehakt.


Aan de linker en de rechterkant.


Het begin van de ronding. Eerst in een 8kant hakken.


Daarna met een rasp afronden


In het midden moeten wat verbindings sleuven worden gehakt.


De mannen hakken zowel lepeltje, lepeltje,


als face to face.


Het eindresultaat.

2 opmerkingen:

marijke en toon zei

Toch ongelooflijk. Doet me denken aan de zolder in de strijenlaan waar papa zijn "atelier" ingericht had. Maar hij had tenminste nog een draaibank waarop hij zijn houten kandelaars kon rond draaien.
T

Carolien zei

Prachtig! wat een devotie en vakwerk. Ik denk niet dat je hier nog iemand vindt die het kan (of wil) doen ...