zaterdag 1 maart 2008

De eerste week.

1 maart 2008 12:04 uur.

Op een of andere manier kan ik niet in m’n ritme komen. De afgelopen week is als een roes aan me voorbij gegaan. Na mijn uitstapje naar Kirtipur ben ik volkomen in de war. Hoeveel kan een mens verliezen in een bepaalde tijd ? Ik vraag me nu echt af wat ik hier nog doe. Dat geld overigens ook voor Nederland.
Dit is een ander land dan Nederland. Men is wat primair. Het gaat tenslotte om overleven. Tijdens een uit de hand gelopen woordenwisseling heeft een man een andere man doodgestoken pal in de hoofdstraat. Daarna is die kerel gewoon naar huis gegaan. De vrienden van de vermoorde gozer hebben zich verzamelt en met zo’n mannetje of 50 zijn ze naar het huis van de moordenaar gegaan. Daar hebben ze de boel kort en klein geslagen en de man aan de politie overgedragen. Van het huis is niet veel over.
’s Avonds ziet een van “de vrienden” de moordenaar, buiten bij het politiebureau, koffie drinken met de agenten. Ze keuvelen er lustig op los en dat valt helemaal verkeerd. De “vriend” verzamelt de overige vrienden en die gaan verhaal halen bij de politie. Dit mond uit in 3 dagen van geweld. Het volk wordt steeds meer opstandiger en de gebouwen van de municipality moeten het ontgelden. Ook op het Taumandhi Square zijn er gevechten die, net als tijdens Bisket Jatra, gepaard gaan met het gooien van stenen. Met angst en beven hebben mijn mannen opgesloten gezeten in het Heart. Gelukig is de enige schade een scheur in mijn naamsbord. Gevreesd werd dat alle ramen zouden sneuvelen. De eigenaar van het Nyatapola Cafe heeft ter nauwernood kunnen voorkomen dat zijn gebouw in de hens werd gestoken. Inmiddels is de rust weergekeerd.
Er is tevens een enorm brandstof probleem. In lange rijen staan de motoren, auto’s en vrachtwagens op hun beurt te wachten. Rijen met een wachttijd van 2 dagen zijn geen uitzondering meer. De agressie loopt op.



Wachtrij bij de pomp.


Hij is wat groter dan je in eerste instantie denkt.


Het kantoortje waar je entree geld voor Bhaktapur betaald.

2 opmerkingen:

Carolien zei

Even iets om je op te beuren ...
Pricasso: http://www.youtube.com/watch?v=9aJN6Zjb3L8&eurl=http://zattemadammen.zv-magazine.be/bizar/penisschilder_wil_een_kunstprijs

(copy/paste link in nieuwe browser)

wim en peet zei

Ha die Rick, nou we hopen dat je snel weer een beetje in je ritme komt, het valt ook niet mee hoor als je terug komt nadat je iemand dierbaar is hebt verloren, dat heeft een beetje tijd nodig. We hoorden dat de koning daar nu eindelijk de macht heeft overgegeven dus laten we duimen dat het een beetje rustiger wordt daar. Heel veel sterkte en een dikke knuffel van ons! Liefs Peet en Wim