zondag 8 juni 2008

EK 2008 met Pakoda's

8 juni 2008 8:31 uur.

Het EK voetbal 2008 is begonnen. Gisteren de eerste wedstrijd gezien, Tsjechië heeft verdient gewonnen. Shyam, Master, Radjidra, Marjon, Renu en ik hebben beneden in de Khwopa zitten kijken. Chips, biertje, wiskey erbij, gezellige boel. Wedstrijd 2 heb ik maar laten schieten. Dat wordt nog wat met Nederland. Die wedstrijden beginnen hier om half 1 ’s nachts. Maar ik ga ze toch maar kijken. Ik heb beloofd dat; mocht Nederland de eerste wedstijd winnen ik het Heart tijdelijk omdoop in “Holland House” Je moet wat nietwaar ?
Zou het niet leuk zijn om in plaats van chips een eigen snack te maken. In dit geval pakoda. Speciaal voor het EK en Hans Botermans het recept en een foto serie van dit heerlijke gerecht.

Pakoda’s

Benodigd:
Worteltjes
Bloemkool
Boontjes

Ui
Knoflook
Witte kool
Tarwe bloem

Maizena
Ei
Zout
Peper
Gera
Vetsin
Plantaardige olie (geen olijfolie)

Bereiden:
Worteltjes, bloemkoolstukjes en boontjes schoonmaken en 5 minuten in kokend water voorkoken.
Witte kool in repen snijden.
Alle groenten daarna in stukjes hakken ( niet te klein )
De gehakte groenten in een kom doen samen met het ei,de tarwebloem en een klein handje maizena. Aanlengen met water totdat een kneedbare substantie ontstaat.
Zout, peper, gera en vetsin naar smaak toevoegen

Draai van de substantie kleine balletjes ( niet te klein ) Om makkelijker balletjes te draaien is het raadzaam om de handen nat te maken met water.
Verhit de olie en frituur de balletjes half gaar.
Haal de balletjes uit de olie en druk de balletjes plat tot schijfjes. Daarna de schijfjes gaar frituren.
Haal de schijven Pakoda uit de olie en maak het gerecht leuk op.
Opdienen met pickles


Succes ermee !




De benodigde ingrediënten, Tijdens de fotosessie was de bloemkool op, dus dan maar zonder.


Alles in stukjes snijden.


Boontjes, wortelen, ui en knoflook.


Fors wat witte kool, het is de hoofdvulling.


Let een beetje op de verhoudingen.


Alle ingrediënten tezamen.


In een diep bord of kom doen.


Tarwe bloem erbij en een half handje maizena.


Zout, peper, vetsin en gera. ( Niet vragen !!!!! Gera = Gera. )


Water erbij,


en goed mengen.


Professionele menger, onze Nabu


Klein handje mengsel pakken en een balletje draaien.


Zo dus.


In de hete olie laten glijden.


Als de pakoda's half gaar zijn; uit de olie halen.


Even laten uit druipen


Balletje pakken en plat drukken om er schijfjes van te maken.


Erg warm gedoe maar de moeite waard.


Een normale portie is 10 stuks, omdat ze erg lekker zijn heeft de kok er wat meer gemaakt.


De schijfjes in de hete olie laten glijden.


Frituren tot ze gaar en klaar zijn.


Bijna klaar, tijd voor de opmaak.


Komkommertje snijden.


Tomaatje.


Bordje opmaken.


Pakoda's zijn klaar, even uit laten druipen.


In het centrum de "pickles" recept volgt, neem nu maar wat ketchup met wat peper en zout.


Opdienen en als het net zo lekker is als die van Nabu,


is dit het volgende plaatje.

5 opmerkingen:

marijke en toon zei

Goeie snack, maar niet Oranje.
Hier in de supermarkt alles Oranje>
AH maakt kleine plastic leeuw met grote oranje manen. "welpie" 24 miljoen st.( bij aankoop van 15 e)
Muis had oranje bossebollen gekocht zondag. Opgegeten en Ricky kreeg de kleur niet meer uit zijn snor en baard gewassen. Nu oranjefan tegen wil en dank.

marijke en toon zei

geweldig idee - Holland House - heb je oranje genoeg, de krant vanmorgen was weer leuk , er stond zelfs een vent op met een held waar ie verse wortelen aan had hangen, origineel !!
Hopelijk blijven ze er nog wat in , goed voor je omzet, lief en x MM

marijke en toon zei

Oei, foutje , bij held lees helm !!

Anoniem zei

Lijkt me lekkel zo'n hapje. Ziet er knapperig uit. Heel veel dankt voor het receptje en de foto toelichting erbij.

hansbotermans zei

Nu dat is leuk van je Yeti.
Ik (Hans Botermans) zit bij vrienden in Rijnsburg te praten over onze reis met Mayke Schrijnemakers naar Nepal, wil ik even wat van het alnd laten zien.
Ik kijk op de site van jou en zie daar dat je toch antwoord gegeven heb op mijn vraag om Pakoda's te maken.En ik vond de vraag achteraf een beetje raar.
Leuke blok heb je. Het geeft precies de sfeer weer van hoe het er echt is. Mayke komt weer terug denk ik Ik zou wel mee willen maar ...ik heb een baas en jij en Mayke niet..... ;( groeten