maandag 12 mei 2008

Olielampjes

12 mei 2008 11:13 uur.

De laatste dagen ben ik een beetje futloos. Iedereen is weg. Het regenseizoen lijkt nu al zijn intrede te hebben gedaan. Iedere dag rond 4 uur ’s middags begint het te regenen, soms miezeren, soms knoeper hart. Tussen de buien door is het bloed heet. Derri garmi. ( Derri =veel, garmi = heet)
Ik probeer mijn leventje weer op te pakken zoals het was voor de meiden maar dat valt niet mee. Inmiddels heb ik er een paar baantjes bij.
Dit verslag is ook meer een teken van leven dan een zinnig verhaal.


Van Hanneke cadeau gekregen. Twee olielampjes. Het zijn liggende figuren van een orgineel lampje gecopieƫert. Ik aasde er allang op maar vond ze aan de dure kant. Nu heb ik ze en ben er erg blij mee. De bedoeling is dat het hele tafel gebeuren messing wordt. In het kannetje, dat normaal wordt gebruikt om water te drinken, heb ik olie laten doen zodat de klanten zelf hun olielampje kunnen bijvullen.


Op alle twee de tafels in de "Newari-room" pronken nu mijn olielampjes. Zijn nergens meer te koop,


Tijdens mijn rondje met Hanneke waarin we foto's hebben genomen van het mooie Bhaktapur, heb ik ook deze "kruipdoor - sluipdoor kiekjes gemaakt. Ik vind ze zeer intrigerend.


Achter elk gangetje gaat weer een hele gemeenschap schuil. Heel veel leefgebieden zijn alleen op deze manier te bereiken. Moet je na gaan als je gaat verhuizen.


Ook de hoogte verschillen zijn goed waarneembaar.


Winkeltje, alleen door dit gangetje te bereiken. Toch is het een toeristenwinkeltje.


Ook hier maken de MAO-isten reclame. Prachendra prijkt op het reclamebord.


Binnenplaatsje met spelende kinderen.


Soms moet je omlaag en soms moet je omhoog.


Die kruipdoor gangetjes zijn erg laag, ik moet erdoor in een hoek van 90 graden.



Vele zullen dit wel herkennen. Het zijn de ultieme versieringen van de handen. De vingertoppen worden met henna gekleurt.


Zowel de buiten- als de binnenkant.


Daarna worden er allerlei versieringen op de handpalm aangebracht.


Linkerhand is gisteren gedaan en vandaag is het de beurt aan de rechterhand.


Toevallig zat ik naast dit meisje toen ze de versieringen opbracht. Leuk he,.... dat hartje.

4 opmerkingen:

marijke en toon zei

De hennadame is rechts denk ik.
Blijven schrijven. Ik begin van zodra ik mijn eigen pc terug heb.

We wonen hier naast een 64 jarige maagd die prietpraat met en tegen haar koeien. Is nog nooit verder dan 50 km van huis geweest.

marijke en toon zei

Leuk dat je net ,, toevallig ,, naast dat meisje zat.
De andere foto;s zijn zoals altijd ook weer heel mooi .
Ik kon gister niet reageren , raar.
Hier gaat ie nog eens . XX MM

Carolien zei

Troost je, het regenseizoen is hier ook net begonnen ...

Spotted zei

Hoihoi Rik ,
Is weer effe geleje maar kom toch regelmatig een bezoekje brengen aan je blog , laat zich lekker lezen ;-)
Heb de indruk dat je je echt aan t inburgeren bent , goe bezig !!! :-)
Doe zo voort zou k zegge !
Ga zlf dit jaar nog deel v Indie en Buthan aandoen en hoop er stiekem op om effe in Nepal binnen te wippen , zou leuk zijn , if so , kom k zeker dag zeggen ;-)

groetjes ,

Davy