donderdag 10 april 2008

Lang leve de omzet

10 april 2008 11:49 uur.

De afgelopen dagen is mijn omzet drastisch gekelderd. Het Taumandhi Square is het middelpunt van de stad en wordt als zodanig door alle politieke partijen gebruikt om de mensen te overtuigen om op hun partij te stemmen. De bijeenkomsten worden op een typisch Nepaleese manier geörganiseerd.
Eerst de opbouw van de geluidsinstallatie. Dan vlaggen op alle mogelijke plaatsen en langzaam stroomt het volk toe. Het wordt zo druk dat er niemand meer doorkan. Ik ben verplicht te sluiten omdat anders zo’n 500 Nepali allemaal komen plassen en poepen in mijn toileten en zoveel water heb ik niet. Als je ze weigert krijg je een hoop gezeik dus sluiten maar. Ik ben al dagen van 13:00 tot minstens 18:00 dicht. Gelukkig was het gisteren de start van Bisket Jatra dus alles af en dicht timmeren omdat het anders vernield gaat worden en op advies van de regering ben ik vandaag ook dicht omdat het verkiezingsdag is en er is gewoon nergens voldoende kip- of buffelvlees te koop. Verse groente zijn er ook niet en alcohol mag vandaag niet geschonken worden. Joepie de poepie, ik draai wereldomzetten
Gisteren de start van Bisket Jatra. Zoals verleden jaar vermeld gaat dit van start met het trekken aan een strijdwagen door honderden mannen. Zodra een kant denk dat er verloren gaat worden gaat men met stenen gooien. Zoniet gisteren. Ik heb nog nooit zoveel politie gezien, en niet van die gewone, nee, deze waren helemaal ingepakt met beschermende kledin. Net een soort samoerai pak inclusief een vervaarlijk uitziende helm. De helft gewapend met stokken ende rest met geweren, mitraileurs en traangasgeweren. Verder is er medegedeeld dat bij ernstige ordeverstoring er geschoten zal worden om te doden.
De chariotpulling was niet te vergelijken met het gesleur van verleden jaar. De trektouwen waren ingekort zodat er niet zoveel mannen aan konden gaan hangen. Geen alcohol zodat er geen bezopen mannen stoer gingen doen, eigenlijk een heel tam gebeuren. Upper Bhaktapur heeft gewonnen en nadat de chariot uit het zicht verdween werd en niet met stenen gegooid. Ik snap het, want op zo’n 30 meter afstand stoond een ploitie macht van zo’n 60 man klaar om in te grijpen. Het is de “Armed police” wat zo-iets is als onze ME, alleen mogen ze hier schieten.
Boven op het Bhadgaon terras was het weer erg gezellig. De groep Hollanders was goed vertegenwoordigd en er werd een stevige pint gedronken. Bier en wijn is geen alcohol dus dat mocht weer wel. ( hum )
Vanmorgen tijdens mijn ochtendwandeling heb ik diverse stemlokalen gepasseerd. Lange rijen mensens staan braaf te wachten om hun stem uit te brengen. Het barst weer vande politie en iedereen is erg rustig. Over enkele dagen de uitslag, ik ben benieuwd.


Danseresjes staan braaf op hun beurt te wachten. Ze hebben zich net in het Heart verkleed, tja da's dan weer wel een voordeel.


Deze bijeenkomst is slecht bezet.


Ze doet wel erg haar best en het zag er fraai uit.


Hanneke maakt, samen met Uzzol, fotocollages voor de school.


De volgende dag wordt, tijdens een grote optocht, de vlag van de Bhaktapur Labor Party aan het volk getoond.


's Morgens ziet de chariot er nog redelijk leeg uit.


Daar hangt de vlag, een enorme opkomst.


En zo ziet de chariot er 's middags uit.


Grote opkoms, grote partij, mooie danseressen.


Tamang, Newari en de andere twee weet ik nog niet. De meisjes zijn gekleed in hun traditionele kleding.


Carna (tamang) haalt de lampen van het terras, Nabu (Chetri) helpt Uzzol (Newaar) met het dicht timmeren van de ramen terwijl Ik (Nederlander) een foto schiet.


Zo verlies je wel wat fleur, maar wel zo veilig.


'Het is net een fort.


Als ik even naar de Khwopa ga is met net bezig om de "babychariot" naar Pottery Square te trekken. Het heeft 1 uur en 50 minuten geduurd voordat men voorbij de Khwopa was. Het is het smalste punt in de hoofdstraat van Bhaktapur.


Als ik terug kom op het Taumandhi Square zit er een groep muzikanten en priesters voor de Bhairab tempel te spelen en te mediteren.


Ik zit met een stel Nederlanders op het dakterras van het Bhadgaon Guest House. De chariot wordt naar "upper "Bhaktapur getrokken, we verliezen !!!!!


Gelukkig geeft "Onze kant" niet op. Met veel gegil en gekrijs wordt de chariot naar "lowe" Bhaktapur gesleurt.


Jammer maar helaas, upper bhaktapur wint en de chariot verdwijnt uit het zicht.


Deze ochten tijdens mijn "morning walk" gemaakt, stemlokaal met wachtende Nepali.


Op het Datatraye Square zijn de rijen zoals in de Efteling, zig-zag. Je zult maar achteraan staan !

3 opmerkingen:

Carolien zei

Ach, wat is omzet...
Het is toch de winst die telt nee?

Ik vertrek straks op cruise, ik hoop mijn blogje af en toe te kunnen aanvullen en die van jou te lezen.
Liefs,

Barkov zei

Betse Rick

Ik volg nu van uit mijn luie stoel je blog. Toffe info over van alles.
Mijn terug reis was vreselijk 50 uur plus. Maar weer in gangsterdam is ook wel weer leuk

marijke en toon zei

Momenteel Tibet gesloten voor de toeristen. De Meesten worden omgeboekt naar Nepal. Dat lijkt me goed nieuws;
Ander nieuws is dat de maoisten de volstrekte meerderheid hebben gehaald. Is dat goed nieuws ?