dinsdag 16 oktober 2007

1 Ropani is 5476Ft²

16 oktober 2007 8:52 uur.

Ik ben weer onder de levenden. Een paar dagen goed ziek geweest. Elke dag een bezorgde Shyam aan mijn deur om te vragen hoe het met me gaat. Ik moet iets verkeerds gegeten hebben, denk ik. Maar ja, het is weer voorbij. Op naar de volgende fase.
Enkele dagen geleden is “Dashi” begonnen. De ene keer spreken ze van Dasij en de andere keer van Dasijn. Als ik vraag hoe het geschreven moet worden weet niemand mij het precies te zeggen. Toch is het, samen met Bisket Jatra het belangrijkste festival van Nepal.
Ik heb nog van niemand kunnen vernemen wat er nu precies gevierd wordt. Het begint in iedergeval om 03:00 un de morgen. Met muziek uiteraard, verzamelen zich mensen in kleine groepjes en trekken naar een “Godplace” (Tempel). Daar wordt dan uitgebreid een Puja gedaan (offergave) en terug naar huis. Iedere dag een andere “Godplace” behalve de laatste dag, dan wordt er weer naar de tempel van de eerste dag gegaan en is de cirkel rond. Waarmee ik, met behulp van de handgebaren, begrijp dat er in 10 dagen een cirkel om Bhaktapur wordt getrokken. Jaaaha, 10 dagen en gelukkig is er precies voor de Khwopa een verzamelplaats. Joepie de poepie !!!!.
Alle staatsbedrijven alsook de scholen zijn vrij. Geen post, geen gemeente zaken en geen lesgeven. 10 dagen festival, maarja wij hebben herfstvakantie.
Gedurende de dag zijn er allerlei festiviteiten en uiteraard veel bands. Met de benodigde bekkens en drums is de herrie niet van de lucht. Opletten, van 03:00 uur tot +/- 23:00 trekken die fuckers met grote regelmaat door de straten. Als je dagtoerist bent, o zo leuk, maar in de Khwopa, een aan de hoofdstraat gelegen herberg, is het anders.
Over 2 dagen begint het grote offerfeest. Iedere dag worden er dan buffels, geiten, eenden en kippen ge-offert. Over 3 dagen zelfs 260 buffels in 1 keer. Daar mag ik niet bij zijn. Het is een Hindu ding en aangezien ik geen Hindu ben.
Voor de mensen die hier zijn geweest. Door de “Golden Gate” gelegen aan het Durbar square, rechts het 55 window palace, bukken, poortje door, rechts – links, ff wat meters en als je voor het poortje staat van het koninklijk bad zag je links een poort geflankeerd door 2 militairen met daarboven het bord “ Hindu only” , Daar dus.
“But there will be lot’s of sacrifices, every day, starts at half passed four in the morning till nine o clock.” Ik heb een geweldig uitzicht vanaf mijn balkon in het Heart. Ook op Taumandhi square zal er voldoende worden ge-offert. “The whole area will be red of the blood.” Kijk, dat zijn nog eens vooruitzichten.

Ik heb nog steeds geen oplader voor mijn fotocamera. Dat ding is inmiddels harstikke leeg en er is geen foto meer mee te maken. Gisteren ben ik samen met Shyam mijn oplader terug gaan halen bij de internetshop. Ik had Shyam gevraagd of hij de man in duidelijk Newaars ff uit wilde leggen dat ik mijn oplader terug wilde omdat ik anders heel erg boos zou worden. Ik heb de Newari laten kletsen, kreeg mijn oplader terug en de 900 rupee die ik vooraf had betaald voor de mislukte reparatie aan de laptopoplader.
Het wil ook maar niet ophouden met regenen. Nu niet meer iedere dag maar ook nu weer regend het al vanaf vroeg in de morgen. Op dit moment halen de Nepali de rijstplanten van de velden. Dan moeten de korrels van de plant worden gescheiden en gedroogd. Dit laatste gebeurt in de zon, dus ook de Nepali zijn niet blij. “You have rice fields, Shyam, why don’t you plant and harvested rice?” “I let it out. Sir. we have two systems, I let it out for 50% of the rice that comes of or I get money.” “How many land do you have?” “I got 30 ropani, Sir” “How much is a ropani, Shyam?” “One ropani is 74Ft long and 74Ft wide so it is 5476 square Feet, Sir”
Net als jullie ben ik groot gegroeid met het decimale stelsel. Toen ik in 1972 als programmeur werd opgeleid kreeg ik te maken met het Binaire stelsel, het Octale stelsel en het Hexadecimale stelsel. Even, speciaal voor jullie, het priemgetal negenentwintig wordt alsvolgd geschreven:

Decimaal : 29
Binair : 11101
Octaal : 35
Hexadecimaal : 1D

Het is maar dat jullie weten dat ik zo stom nog niet ben. Nu komt daar een hele andere reeks bij en het vervelende vind ik dat er geen logica in zit. Het moet dus wel Engels zijn. Ik heb ineens te maken met Inch, Foot (iedereen praat hier over Feet), Pounds, Ounces en Fahrenheit.
Voor de duidelijkheid:

1 Foot of Feet of ‘ of Ft = 12 Inch of “.
1 Inch of “ = 2,54 cm.
1 Pound of Lbs = 16 ounces = 0.4535924 kilogram
1 Ounce = 1/16 pound= 28.34952 grams
0° Celsius = 32°`Fahrenheit.

Achteloos doen de Nepali er nog eens bij:
Laks = 100.000
Carot = 10.000.000
Ropani = 5476 Ft²

Ik ben dus bezig met houten tafels. Omdat alle timmerlui hier praten en meten in Feet’s en Inches heb ik de volgende maten opgegeven: 6Ft bij 3Ft bij 2” voor het blad en 4”bij 4”bij 30” voor de poten. Alles hoogwaardig Pinewood. Na heel veel gepraat, geklets, ge-ouwehoer is het eindelijk gelukt om een goede prijs te krijgen voor het maken van deze tafel(s). Het gaat namelijk ook om de Cubic Feet prijs. ( Ft³). Het is een heel gereken elke keer om het aantal Ft³ te bepalen. Uiteindelijk zijn we het er allemaal over eens dat het 3 Ft³ betreft. Niet het hele blad is 2”, het binnenste is 1” dik. Meer dan genoeg, zo’n 2,5 cm. De fabrikagekosten zijn een aantal dagdelen en zodoende is de prijs, 3 maal de wood-Ft³`prijs + het arbeidsloon.
Nu nog ff de transportkosten. Ik kan op twee manieren de boel transporteren, via de lucht of via de weg/water.
In het eerste geval DHL komt de boel ophalen en levert het af op het afgesproken adres. In het tweede geval verzogd een plaatselijke transportfirma het transport van Bhaktapur naar Calcutta en dan via zeeschip naar Le Havre of Rotterdam. ’T is maar waar onze Paulus ze afgelevert wilt hebben. Dus prijsoffertes aanvragen.
Bij DHL is dat erg makkelijk, Het is een kilogramsprijs afhankelijk van de afmetingen ingedeeld in groepen van 1 – 10 Kg. 10 – 25 Kg, 25 – 50 Kg, 50 – 100 Kg, 100 – 500 Kg, meer dan 500 Kg. Dit alles gekoppeld aan een prijs die telkens iets goedkoper per kilo uitkomt. De zeevracht gaat in principe hetzelfde alleen zijn daar de afmetingen weer belanrijker dan het gewicht.
Ik moet dus het aantal kilo en het aantal kubieke meter opgeven. Dus maar weer eens geïnformeerd wat het gewicht per Ft³ is. Na lang, en ik bedoel erg lang, heen en weer gebel komt het verlossende antwoord, ongeveer 60 pound per cubic feet. Ik reken me suf !! Ik heb er inmiddels een goed beeld bij hoeveel square feet, cubic feet, pounds, kubieke meter en kilo 50 tafels met losse poten is. Wat een gepiel zeg !!!!!!
Omdat het puur Nepalees handwerk en zeer goede kwaliteit hout betreft ben ik waarschijnlijk helemaal de lul. 1 tafel weegt tussen de 100 en 105 kilo. De prijs van een tafel is in verhouding met Nederland een lachertje maar om het daar te krijgen wordt een absolute ramp. Ik heb nog 1 ijzer in het vuur maar dat weet ik pas over enkele dagen. Gewoon maar afwachten en elke 2 dagen wat druk zetten. Ik ben inmiddels 2,5 weken bezig om een prijs te krijgen voor mijn tafels. Ke garne?

1 opmerking:

Carolien zei

Jezus, en ik heb al last met de regel van 3 ...

Mooie Google ad op je blog trouwens. Kheb er even op geklikt, dan krijg je weer centen. Hoe vaak moet ik per dag klikken om het leuk voor je te maken?

Liefs,
C.