maandag 10 november 2008

Deja vu

10 november 2008 11:44 uur
22 december 2006
Boven dit blog staan 2 data met een bedoeling. Onderstaand stukje heb ik geschreven op 22 december 2006 en wist uiteraard niet wat ik nu wel weet. Het was een leuk moment, vandaar dat stukje.


Een week of wat geleden kwam ik ze voor het eerst tegen. Ik zat op het terras van het Nyatapola cafe een potje black thee te drinken. Niet op de hoogste verdieping maar gelijkvloers, dicht bij het gebeuren. Er stapt een meisje op me af “Can you change euro for rupee, please?” , “Sorry, what do you mean?”, “I have 5 euro and maybe you want to change it for rupee.” “But what do I do with euro’s,? I am here! in Nepal !”. “Yes, but you go back to your country and than you need euro”. “But, I am not going back”. Ik zie haar denken, “Ja, aan m’n hoela !!”. “Your not going back?”. “Yep, I’m not going back.”.....”Ahhh please sir, could you help me, please change euro’s”. Ze opend haar handje en daar liggen, €2,= + €1,= + 3 van 50cent, 2 van 20- en een van 10 eurocent. En ik snap het. Daar kan zij geen ruk mee doen in Nepal. In de “normale” handel worden geen euro muntstukken ge-accepteert. Ik denk na; ik kan er ook geen zak mee want ook ik kan ze niet wisselen. Met Noffie in gedachten, die was nog in beeld, vraag ik “How much?” Er verschijnt een twinkeling in haar ogen, “500 rupee”. Ik laat me met veel bombarie bijna van mijn stoel vallen. Ze lacht. “You try to rob me !?”. “No, no sir, we change”. lacht ze. “But it is to expensive, I’m a poor tourist.” Even laat ze een pruillipje zien en dan “Pfoe, you are rich man, you can buy what you want, please, change for rupee?” Ik ding niet af, ik vind haar gewoon heel leuk, Ik wissel. Onmiddelijk verschijnen er anderen die ook willen wisselen. Ik ken nu de manier “Go”en met een handgebaar stuur ik ze weg. Vreemd eigelijk. waarom zij wel?


Een paar dagen later sta ik op het Taumandhi square en ze stapt op mij af. “Buy wallet, sir?”. ze laat een paar geborduurde zakjes met ritsluiting zien. “100 rupee”, Ik kijk haar strak aan “You again,……….. how can I buy your wallet if I have give you all of my money?”. “I thought that you did not recognize me, sir”. “How could I? ..your the most pretty girl on the square!” Hihi. giebeld ze. ”Buy wallet?”. “I just told you, you have all my money”. “But you can give me 1 euro for wallet, I know you have euro !!!”. Jaha, kleine meisjes kunnen slim zijn. We kleppen nog zeker een kwartiertje door. Ze zijn echt goed deze verkopertjes. “So your not going to buy from me today?”. “No, not today, and also not tomorrow”. “Oke, maybe day after tomorrow”. We nemen lachend afscheid.

Dus daar komt mijn vriendin aan, net als iedere dag sinds onze laatste ontmoeting. “you don’t want to buy wallet?” “No, I don’t want to buy wallet”. “Oke, have a nice day”. Mijn blik wordt naar de tempel getrokken. Grote foto’s van Mao en Stalin hangen aan de tempel. Whoooo. Maar iedereen weet toch dat Stalin een hele foute man was?......Hier niet!. M’n vriendinnetje staat naast mij, “You like Mao-ist?”. Ze schud haar hoofd, “No” zegt ze ”no good”. “Hey girl, I give you 100 rupee, but I don’t want a wallet or a cap, I don’t want anything and you tell no-one , oke?” Ze knikt. “No-one, or I tell everyone that you telling lies ! ”. Ze pakt de 100 rupee en geeft me een geweldige glimlach. Wat kun je een super tof gevoel krijgen voor 1 eurie.



Bovenstaand verhaal heeft betrekking op de onderstaande 4 foto’s. Het verkoopstertje heeft zich aangemeld bij Urmila’s school en studeerd daar nu 1 jaar met goede resultaten. Ik heb Urmila gevraagd om haar te zeggen dat ik erg trots op haar ben.


December 2006


Hier is ze dan als danseresje.


Super toch ??


En ook mee doen aan de puja


Ter kennis making ; Professor Doktor Pieter Jan Stallen. Super kerel !!


Nog een terugblik. De trouwfoto van Carna & Ganga. Uitgebreid verslag in mijn blog.


Zwangere Ganga in het Heart. Over enkele weken is ze uitgerekend.

1 opmerking:

Unknown zei

Hey Rick,

We zijn errug trots op je.
Je bent de nieuwe Ghandi van Nepal.

Dikke kus van ons,

Rogér, Tessie & Kids